تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024
2

قلعه تاریخی خویدک مرمت شد

  • کد خبر : 11517
  • 21 جولای 2017 - 18:13

به گزارش خبرگزاری صنعت و توریسم به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محمدرضا فلاحتی اظهار داشت: روستای خویدک از توابع شهرستان یزد است و در فاصله ۲۰ کیلومتری یزد در مسیر جاده یزد – بافق قرار دارد . وی با بیان اینکه این روستا دارای یک قلعه بسیار بزرگ است که […]

به گزارش خبرگزاری صنعت و توریسم به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محمدرضا فلاحتی اظهار داشت: روستای خویدک از توابع شهرستان یزد است و در فاصله ۲۰ کیلومتری یزد در مسیر جاده یزد – بافق قرار دارد .

وی با بیان اینکه این روستا دارای یک قلعه بسیار بزرگ است که گویا این قلعه خود یک روستا است، افزود: این قلعه تاریخی که به شماره ۱۳۰۲۹ در مرداد سال ۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده از جمله شاهکارهای کویر ایران است که با مصالح کاملاً بومی و با استفاده از روش‌ها و متد معماری سنتی کویر ساخته شده است.

فلاحتی ادامه داد: ساخت و ساز فعلی بنا مربوط به دوران آل مظفر (قرن هشتم هجری) است که در چندین مرحله نیز پس از آن تعمیراتی بر روی بنا انجام شده و در بعضی نقاط از جمله سقف یکی از اتاق‌ها خشت‌هایی با ابعاد معمول پیش از اسلام دیده شده که به احتمال قوی مصالحی است که در ساخت و ساز اولیه بنا در پیش از اسلام به کار برده شده و بعد از تخریب مجدد از همان مصالح برای تعمیرات دوباره بنا استفاده شده است.

وی عنوان کرد: در کتب تاریخ یزد متعلق به قرن ۹ و ۱۰ هجری به این قلعه اشاره شده که می‌توان از «تاریخ جدید یزد و جامع مفیدی» نام برد.

فلاحتی در مورد مرمت های انجام شده در قلعه تاریخی خویدک گفت: جمع آوری و حمل خاک و نخاله به بیرون از قلعه، استحکام بخشی دیوارها با خشت خام، دیوار چینی فضاها با خشت خام، مرمت و بازسازی تویزه ها و سقف فضاها با خشت خام از مهمترین اقدامات مرمتی این قلعه تاریخی و زیبا است.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=11517

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.