تاریخ : یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ 24 ذو الحجة 1445 Sunday, 30 June , 2024
3
شهردار کرمان تأکید کرد:

ضرورت طراحی پروژه‌های قابل اجرا در بافت تاریخی

  • کد خبر : 88002
  • 21 نوامبر 2021 - 13:42
ضرورت طراحی پروژه‌های قابل اجرا در بافت تاریخی
شهردار کرمان گفت: برای احیای بافت تاریخی ابتدا باید به سراغ پروژه‌های برویم که در کوتاه‌مدت قابل اجرا باشند.

ضرورت طراحی پروژه‌های قابل اجرا در بافت تاریخی

 

به گزارش صنعت و توریسم به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، سعید شَعرباف تبریزی، در نشستی که با حضور رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا، سخنگوی شورا، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا در دورۀ پنجم، معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و جمعی از فعالان گردشگری و میراث فرهنگی شهر کرمان جهت بررسی و بیان دغدغه‌ها و پیشنهادهای کارشناسان حوزه‌های گردشگری و میراث فرهنگی برگزار شد، با اشاره به اینکه قرار است در جلسه‌ای با مدیرکل میراث فرهنگی استان، پروژه‌های مشترک شهرداری و میراث فرهنگی به‌طور دقیق و با ارائه زمان‌بندی مشخص بررسی شوند، افزود: برخی پروژه‌ها را می‌توان در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اجرا کرد، اما اجرای برخی ایده‌ها و اهداف ما ممکن است در میان‌مدت امکان‌پذیر نباشد و برای اجرای آن‌ها نیاز به تغییر ساختارها داشته باشیم؛ بنابراین، ابتدا باید به سراغ پروژه‌های شدنی‌تر برویم. یکی از ویژگی‌های خاص شهر کرمان ، نیروی انسانی ارزشمند آنوی، یکی از ویژگی‌های خاص شهر کرمان را نیروی انسانی ارزشمند آن دانست و خاطرنشان کرد: گمشدۀ اصلی ما در میراث فرهنگی، آدم‌ها و مفاخر هستند و یکی از کارهای خوب و لازم، معرفی این افراد است که به هر بهانه و در هر مراسمی باید مفاخر کرمان را مطرح و معرفی کنیم.

شهردار کرمان با تأکید بر ضرورت افزایش تعامل شهرداری با اداره‌کل میراث فرهنگی، یادآور شد: اینکه با وجود فرصت‌ها و جاذبه‌های فراوان کرمان در زمینۀ گردشگری، دچار عقب‌افتادگی زیادی از این فرصت‌ها هستیم، نشان می‌دهد که گره‌هایی وجود دارد که البته این گره‌ها در سطح کشور وجود دارد، اما در کرمان پُررنگ‌تر است.

شَعرباف تبریزی بیان کرد: لازم است کارگروه‌های مشترک میان شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی جهت تعریف و برنامه‌ریزی طرح‌های پروژه‌محور و هماهنگ تشکیل شود که نیازمند ارتباط مداوم این دو نهاد است.

 از مشکلات جدی در احیای بافت تاریخی

وی، یکی از مشکلات جدی در احیای بافت تاریخی را عدم رضایت مالکان خصوصی نسبت به مرمت و بازسازی بناهای واجد ارزش تاریخی خود بیان کرد و افزود: بخشی از بناهای تاریخی، دولتی است و با هزینه‌های دولتی مرمت می‌شود، اما در بسیاری از نقاط بافت تاریخی کشور و در کرمان، مالکان خصوصی با شرایط موجود تمایلی به سرمایه‌گذاری در مرمت و احیای بنای خود ندارند.

شهردار کرمان ادامه داد: باید طوری برنامه‌ریزی شود که نهادهای دولتی و عمومی که قصد دارند در ساخت و آماده‌سازی یک بنای جدید هزینه کنند، این هزینه‌ها را به سمت احیای بناهای واجد ارزش به‌ویژه در بافت تاریخی بیاورند.

شَعرباف تبریزی با بیان اینکه نمی‌توان چیزی را به مالک خصوصی تحمیل کرد و آن‌ها هم در صورتی به سمت مرمت و احیای بنای خود می‌روند که برایشان اقتصادی و به‌صرفه باشد، افزود: در حال حاضر، ۵۰۰ هکتار از شهر کرمان به‌عنوان بافت تاریخی شناخته شده که همۀ این پهنه دارای ویژگی‌ها و محدودیت‌های بافت تاریخی نیست و باید با تمرکز و تعریف دقیق‌تر، مردم را برای سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی تشویق و حمایت کنیم.

ضرورت طراحی و ایجاد مسیر گردشگری

وی، طراحی و ایجاد مسیر گردشگری با در نظر گرفتن امکانات دسترسی و حمل‌ونقل مناسب جهت راهنمایی و خدمات‌دهی به زائران مزار سردار دل‌ها را ضروری دانست و افزود: باید تورهای گردشگری ویژه‌ای طراحی شود که زائران مزار سردار دل‌ها در کنار زیارت گلزار شهدا، جاذبه‌های مختلف شهر و استان کرمان را ببینند.

شهردار کرمان با اشاره به مشکلات مالی فراوان دو نهاد شهرداری و میراث فرهنگی، خاطرنشان کرد: ۵۵ درصد درآمد شهرداری از محل فروش زمین است و بیش از ۶۰ درصد بودجۀ شهرداری باید صرف هزینه‌های جاری این نهاد گسترده شود.

شَعرباف تبریزی ادامه داد: برای مثال، اجرای تقاطع غیرهم‌سطح «شهدای خلبان» به قیمت امروز ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد که معادل بودجه عمرانی سه سال کل شهر کرمان است. وی بیان کرد: باید به سراغ کارهایی برویم که هزینه‌های کمتر و بازدهی اقتصادی بیشتری داشته باشد.

شهردار کرمان تأکید کرد: سال گذشته در سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، از ۵۳ کشور به شهر کرمان سفر کرده‌اند که باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده شود.

گردشگری را باید به‌عنوان یک منظومه بدانیم

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست بیان کرد: گردشگری را باید به‌عنوان یک منظومه بدانیم و برای همۀ ابعاد گردشگری سلامت، زیارتی، محیط زیست، بناهای تاریخی و مقاومت، به‌طور ویژه برنامه‌ریزی کنیم.

عشرت کردستانی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت مزار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در جهت رونق گردشگری کرمان در همۀ ابعاد استفاده شود، خاطرنشان کرد: باید برای زائران برنامه‌های متنوع در نظر بگیریم و تورهایی با هدف معرفی جاذبه‌های کرمان تدارک دیده شود؛ به‌گونه‌ای که کرمان را فقط به گلزار شهدای این شهر نشناسند.

در این نشست همچنین، محمدرضا کمساری، مسئول کمیتۀ گردشگری و میراث فرهنگی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان بیان کرد: در دورۀ گذشتۀ شورا، کمیسیون ویژۀ گردشگری و میراث فرهنگی وجود داشت، اما در این دوره، با بررسی‌هایی که صورت گرفت، موضوعات مرتبط با گردشگری به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا و موضوعات میراث فرهنگی به کمیسیون عمران و شهرسازی محول شد.

وی خاطرنشان کرد: این دومین جلسه کمیتۀ گردشگری شوراست که با هدف بیان دغدغه‌ها و مشکلات فعالان حوزۀ میراث فرهنگی و گردشگری و انتقال پیشنهادهای آن‌ها به شهردار و کمیتۀ گردشگری و میراث فرهنگی شورا تشکیل شد.

ناشناخته بودن جاذبه‌های گردشگری کرمان برای شهروندان کرمانی

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان، ناشناخته بودن جاذبه‌های گردشگری کرمان برای شهروندان کرمانی را باعث تأسف دانست و یادآور شد: امسال باید به‌طور جدی برای «هفتۀ کرمان» که هم‌زمان با روز «خواجوی کرمانی» است، برنامه‌ریزی و اقدام شود.

در این نشست، مواردی ازجمله ضرورت حمایت و تشویق سرمایه‌گذاران جهت بازسازی محله‌های قدیمی شهر با همکاری میراث فرهنگی، طرح بازسازی شهر شش دروازه، ضرورت تعامل نزدیک‌تر و بیشتر شهرداری با میراث فرهنگی، احیا و نجات بناهای تاریخی کرمان و ضرورت تعریف پروژه‌های اجرایی در این زمینه، ضرورت رسیدگی و احیای بازار «قلعه محمود»، بدنه‌سازی و احیای معابر واجد ارزش، ایجاد پیاده‌راه در محورهای تاریخی شهر و اهمیت رسیدگی و پرداختن به حرایم آثار تاریخی، مطرح شد.

مطالب دیگر در حوزه شهرداری‌ها را در صنعت و توریسم دنبال کنید

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=88002

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.