تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
2

صرف بیش از ۱۵۰۰میلیارد ریال برای پروژه‌های تصفیه تکمیلی و آبرسانی به فضای سبز طی دو سال گذشته

  • کد خبر : 77046
  • 03 ژانویه 2021 - 13:30
صرف بیش از ۱۵۰۰میلیارد ریال برای پروژه‌های تصفیه تکمیلی و آبرسانی به فضای سبز طی دو سال گذشته

صرف بیش از ۱۵۰۰میلیارد ریال برای پروژه‌های تصفیه تکمیلی و آبرسانی به فضای سبز طی دو سال گذشته   معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: طی دو سال اخیر بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پروژه های تصفیه خانه تکمیلی، مخازن، کلکتور و خطوط انتقال در شهر اصفهان اجرا شد. اقدام زیست‌محیطی شهرداری […]

صرف بیش از ۱۵۰۰میلیارد ریال برای پروژه‌های تصفیه تکمیلی و آبرسانی به فضای سبز طی دو سال گذشته

 

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: طی دو سال اخیر بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پروژه های تصفیه خانه تکمیلی، مخازن، کلکتور و خطوط انتقال در شهر اصفهان اجرا شد.

اقدام زیست‌محیطی شهرداری اصفهان برای استفاده از آب خاکستری و چرخه بازیافت آب

به گزارش توریسم پرس به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان،حسین امیری با اشاره به اینکه کلان‌شهر اصفهان دارای حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز اکولوژیک است که از این مساحت، حدود سه هزار و ۹۰۰ هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری اصفهان است، بیان کرد: با توجه به نیاز جمعیت دو میلیونی شهر اصفهان، حضور صنایع آلاینده اطراف اصفهان،مهاجرپذیری و آلاینده‌های ناشی از حمل و نقل؛ نه تنها در راستای حفظ فضای سبز، بلکه برای افزایش آن نیز باید قدم برداریم.

سیاست‌های اصلی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان در راستای توسعه پایدار

ایشان افزود: با توجه به اهمیت مدیریت منابع و مصارف آب،اقداماتی نظیر تغییر الگوی کاشت، مدیریت توزیع و مصرف آب فضای سبز، بازچرخانی آب و تصفیه فاضلاب‌ شهری جهت آبیاری فضای سبز به عنوان منابع آب پایدار، از سیاست‌های اصلی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان در راستای توسعه پایدار است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان عنوان کرد: به همین سبب شهرداری اصفهان به ‌منظور استفاده از منابع آب پایدار مانند پساب تصفیه شده فاضلاب، در آبیاری برخی از عرصه‌های فضای سبز، همزمان با اجرای تمهیدات مدیریت بهینه مصرف آب، اجرای پروژه‌ های زیرساختی نظیر ایجاد تصفیه‌ خانه‌ های تکمیلی پساب، مخازن، ایستگله های پمپاژ، کلکتور و خطوط انتقال را در اولویت اقدامات خود قرار داد.

وی در ادامه گفت: در این راستا استفاده از پساب خروجی تصفیه‌خانه ‌های فاضلاب شهر اصفهان نظیر پساب تصفیه‌خانه سپاهان شهر در جنوب شهر اصفهان با ظرفیت ۱۲۰ لیتر در ثانیه و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شاهین شهر در شمال شهر اصفهان با ظرفیت ۱۰۰ لیتر در ثانیه در دستور کار قرار گرفت.

تصفیه‌خانه‌های شمال و جنوب ۳۸۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت پساب تصفیه شده اضافه می‌کند

امیری گفت: اکنون با اجرای پروژه ‌های مرتبط از جمله احداث دو تصفیه‌ خانه تکمیلی، مخازن ذخیره، ایستگاه ‌های پمپاژ و خطوط انتقال، قابلیت استفاده از این ظرفیت در عرصه‌ های فضای سبز شهر اصفهان فراهم شده است.

وی بیان کرد: در احداث تصفیه‌خانه تکمیلی پساب شاهین‌شهر برای اولین بار در کشور از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تکنولوژی بومی شده شرکت‌های دانش بنیان در شهرداری های کشور استفاده شده و شهرداری اصفهان آب تصفیه شده را به صورت تضمینی از سرمایه‌گذار خریداری می کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: همچنین استفاده از پساب دو تصفیه‌خانه در دست احداث شمال با ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و تصفیه خانه جنوب با ظرفیت ۲۴۰ لیتر در ثانیه اجرایی خواهد شد و به زودی به بهره‌ برداری می رسد.

آبیاری فضای سبز بیش از ۱۰ منطقه شهر اصفهان با ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها 

وی ادامه داد: تصفیه خانه شمال اصفهان در شش ماهه نخست سال، فضای سبز حاشیه شمالی مناطق ۷،۱۴ و۱۲ و در شش ماهه دوم سال علاوه بر عرصه های قبلی فضای سبز حاشیه شرقی مناطق ۱۰،۱۴ ، ۱۵و فضای سبز شرق را نیز پوشش می دهد.

امیری بیان کرد: همچنین تصفیه خانه جنوب شهر اصفهان، در شش ماهه نخست سال، فضای سبز پارک شرق، روشن دشت، باغ رضوان، کارخانه بازیافت، نمایشگاه و برخی از عرصه‌های مناطق ۴و۶ و در شش ماهه دوم سال علاوه بر فضای سبز عرصه های قبلی ،فضای سبز بازار گل و گیاه ارغوان، میدان میوه و تره بار، کارخانه صفه آسفالت را نیز پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به احداث تصفیه خانه تکمیلی شاهین شهر گفت: در شش ماهه نخست سال پساب این تصفیه خانه فضای سبز حاشیه شمالی مناطق ۲ و ۱۲ و در نیمه دوم سال عرصه‌های قبلی به اضافه فضای سبز منطقه ۱۱ و جنوب منطقه۲ و سپاهانشهر را پوشش می دهد.

تامین حدود ۱۵ درصد از نیاز آبی فضای سبز شهر اصفهان از طریق پساب

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان جمع پساب برداشتی از این چهار تصفیه‌خانه را بیش از چهار و نیم میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از نیاز آبی فضای سبز شهر اصفهان با پساب تامین می گردد که با تکمیل این چهار تصفیه خانه میزان پساب قابل استفاده به منظور آبیاری عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان به ۱۹ میلیون متر مکعب در سال خواهد رسید و بدین ترتیب حدود ۴۴ درصد از نیاز آبی فضای سبز شهر اصفهان توسط پساب فاضلاب تامین خواهد شد.

افزایش بیش از ۸۷ هزار متر به خطوط انتقال آب و پساب شهر اصفهان 

وی با اشاره به وضعیت پیشرفت و بودجه مخازن ذخیره آب از سال ۹۷ تا آبان ماه ۹۹ اظهار کرد: برای احداث مخازن ذخیره  پساب شهر اصفهان بودجه بیش از ۳۸۰ میلیارد ریالی برآورد شده است که ۳۶ درصد این مخازن در مرحله طراحی و مناقصه و ۶۴ درصد اجرا شده و یا در مراحل اجرایی است که در مجموع ظرفیت ذخیره ۲۷ هزار و ۴۰۰ مترمکعبی را فراهم خواهد کرد.

امیری با اشاره به اجرای کلکتور و خطوط انتقال آب و پساب از سوی شهرداری اصفهان در همین بازه زمانی، گفت: برای چنین پروژه هایی نیز بودجه بیش از ۷۳۰ میلیارد ریالی برآورد شده است که ۲۶ درصد این طرح ها در مرحله طراحی و مناقصه و ۷۴ درصد در دست اجرا یا اجرا شده است. با اجرای مجموع این خطوط ۸۷ هزار و ۸۳۰ متر به خطوط انتقال آب و پساب شهر اصفهان افزوده می شود.

وی افزود: طی سال های ۹۷ تا آبان ۹۹ برای اجرای پروژه های تصفیه خانه تکمیلی، مخازن، کلکتور و خطوط انتقال شهر اصفهان، بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه صرف شده است.

آبیاری ناژوان و غرب اصفهان با پساب تصفیه شده 

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: همچنین شهرداری اصفهان به منظور تامین آب عرصه‌ های فضای سبز غرب اصفهان و عرصه‌های جنگلی ناژوان، برداشت و تصفیه فاضلاب از شبکه جمع‌آوری فاضلاب را پیگیری می کند.

وی ادامه داد: اکنون با اتمام پروژه‌ های اجرا شده و در دست اجرا در سال های اخیر از جمله احداث چهار تصفیه‌خانه تکمیلی با ظرفیت ۶۲۰ لیتر در ثانیه، مخازن ذخیره با حجم حدود ۲۷ هزار متر مکعب، ایستگاه‌ های پمپاژ و خطوط انتقال به طول حدود ۸۷کیلومتر طول، قابلیت استفاده از این پساب در عرصه ‌های فضای سبز شهر اصفهان فراهم شده است.

امیری عنوان کرد: همچنین در خصوص استفاده از آبیاری تحت فشار، مدیریت مصرف آب در دستور کار همه مناطق و سازمان های شهرداری اصفهان قرار گرفته و علاوه بر ترمیم سیستم ‌های آبیاری تحت فشار در مناطق آسیب دیده، سیستم‌ های جدید به منظور کاهش مصرف آب احداث و توسعه پیدا کرده است.

وی افزود: به همین منظور تا پایان سال ۹۸ از سه هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز شهر که امکان تحت پوشش قرار گرفتن آبیاری قطره ای را داشت، در حدود ۲۱ میلیون مترمربع آن تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفت و مابقی آن نیز در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

 

مطالب دیگر در حوزه شهرداری‌ها را در توریسم پرس دنبال کنید

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=77046

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.