تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
3

شیوه پخت انواع دمپخت‌های لاخولی لنجان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد

  • کد خبر : 78260
  • 06 فوریه 2021 - 11:35
شیوه پخت انواع دمپخت‌های لاخولی لنجان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد

شیوه پخت انواع دمپخت‌های لاخولی لنجان درفهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد به گزارش توریسم پرس به نقل از اداره ارتباطات مردمی شهرداری زرین شهر، به همت میثم محمدی شهردار زرین شهر و باپیگیری های احمد فتحی رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان لنجان، پس ازانجام مطالعات لازم درمسیر ثبت دانش طبخ وفرهنگ […]

شیوه پخت انواع دمپخت‌های لاخولی لنجان درفهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد

به گزارش توریسم پرس به نقل از اداره ارتباطات مردمی شهرداری زرین شهر، به همت میثم محمدی شهردار زرین شهر و باپیگیری های احمد فتحی رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان لنجان، پس ازانجام مطالعات لازم درمسیر ثبت دانش طبخ وفرهنگ طباخی غذاهای سنتی شهرستان، « شیوه ی پخت انواع دمپخت های لاخولی لنجان» درفهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت گردید.

اهمیت ویژه شناسایی و حفظ میراث ناملموس

میثم محمدی با بیان اینکه میراث ناملموس از جمله آئین‌ها، سنن، و مباحث فرهنگی به شمار می آیند که از نسل‌های گذشته باقی مانده‌اند و سینه به سینه به نسل های بعد منتقل شده است، اظهار کرد: امروزه شناسایی و حفظ میراث ناملموس همچون توانمندی، آشپزی، موسیقی، درام، هنر صنایع دستی و جشنواره‌های گوناگون که ریشه در تاریخ و فرهنگ هر دیار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده چراکه در هیاهوی زندگی صنعتی و فناوری روز بسیاری از این آداب و سنن در حال فراموشی است.

ایشان در ادامه گفت: زرین شهر نیز مانند دیگر شهرهای ایران آداب و رسوم خاصی دارد و در زمانی که میهمان به خانه مردم این دیار می آید با یکی از غذاهای پر طرفدار خود که در کشور زبانزد است از آنان پذیرایی می کند.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: برنج لنجان از محصولات کشاورزی شهرستان لنجان بوده که با پخت آن کوچه‌ها سرشار از عطر برنج می شود اما پخت این نوع برنج شیوه خاص خود را دارد.

ایشان در ادامه گفت: با توجه به اهمیت موضوع شهرداری زرین شهر به سمت ثبت «شیوه پخت انواع دمپخت های لاخولی لنجان»در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور حرکت کرد و خوشبختانه در ۱۴ بهمن ماه با موافقت شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور در این فهرست به ثبت رسید.

 

شهرداری زرین شهر

ثبت انواع دمپخت سبب معرفی هر چه بیشتر این غذای محبوب سنتی خواهد شد

محمدی به ثبت دانش بومی کشت برنج لنجان در گذشته اشاره کرده و اظهار داشت: دانش بومی کشت برنج لنجان نیز در زمانی که در شهرداری سده لنجان به عنوان خدمتگذار این شهر مشغول فعالیت بودم به عنوان اولین اثر میراث فرهنگی ناملموس لنجان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید و قطعا ثبت انواع دمپخت که حدود ۲۰ نوع هستند و در دیگر شهرهای شهرستان طبخ می‌گردد سبب معرفی هر چه بیشتر این غذای محبوب سنتی خواهد شد.

ایشان یادآور شد: ثبت این پرونده نه تنها زمینه ساز ثبت دانش طبخ و فرهنگ طباخی  سایر غذاهای سنتی شهرستان لنجان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشورخواهد شد بلکه قدم مهمی در تدوین اطلس غذایی این شهرستان است.

 

منبع: شهرداری زرین شهر

 

مطالب دیگر در حوزه شهرداری‌ها  را در توریسم پرس دنبال کنید

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=78260

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.