تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ 26 ذو الحجة 1445 Tuesday, 2 July , 2024
3

راه آهن ظرفیت حمل ۱۳۰ میلیارد تن کیلومتر بار دارد

  • کد خبر : 45693
  • 02 دسامبر 2018 - 13:56

مدیر عامل راه آهن در همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی تاکید کرد : راه آهن ظرفیت حمل ۱۳۰ میلیارد تن کیلومتر بار دارد راه‌آهن ظرفیت حمل ۱۳۰ میلیارد تن‌کیلومتر بار را دارا است و رسیدن به این عدد موجب صرفه جویی گسترده ای در مصرف سوخت […]

مدیر عامل راه آهن در همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی تاکید کرد :

راه آهن ظرفیت حمل ۱۳۰ میلیارد تن کیلومتر بار دارد

راه‌آهن ظرفیت حمل ۱۳۰ میلیارد تن‌کیلومتر بار را دارا است و رسیدن به این عدد موجب
صرفه جویی گسترده ای در مصرف سوخت خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن، سعید محمد زاده امروز در همایش فرصت های
سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی، با اشاره به اکوسیستم سرمایه
گذاری ریلی و تعامل با بازار سرمایه گفت: انتقال بار ازجاده به ریل از جمله ضرورتهای
اقتصادی کشور برای کاهش مصرف سوخت و سوانح جاده ای است.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: در همه برنامه ها اولویت حمل و نقل ریلی مورد تاکید قرار گرفته
و در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام بر این امر
تاکید فراوان شده است .

وی با بیان اینکه در اهداف کلان برنامه ششم توسعه، سهم حمل ونقل ریلی بار ۳۰ درصد
تعیین شده است تاکید کرد: توسعه حمل و نقل ریلی شعار نیست بلکه یک وظیفه ملی
است.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: به طور مکرر شنیدیم که اگر یک تن‌کیلومتر بار از جاده به ریل منتقل
شود ۳۵ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت رخ می‌دهد، امروز حدود ۳۰ میلیارد تن‌کیلومتر بار
می‌تواند به ریل منتقل شود که با احتساب مصرف ۳۵ سی‌سی و نرخ سوخت ۷۰ سنت،
۷۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت خواهیم داشت.

وی با اشاره به صد میلیارد نفر سفر حومه ای در تهران یادآور شد : ۴۰ درصد از این سفرها
در کریدورهایی است که ریل هم وجود دارد اما سهم ریل تنها به ۵ درصد این رقم می رسد
و یکی از دلایل مهم آلودگی تهران همین امر است .

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر ۲ هزار کیلومتر ریل تحویل شبکه راه‌آهن شده
است، گفت: در گزارش‌هایی که در این خصوص در پیوست بودجه مطرح شده ، سهم بار این
خطوط مشخص و جمعاً ۱۲ میلیون تن بار برای این ۲ هزار کیلومتر خط در نظر گرفته شده است.

حال اگر برای مسیر ۷۰۰ کیلومتری حمل بار این میزان خط را در نظر بگیریم و با احتساب مصرف
۲.۵ سی‌سی سوخت سالانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت رخ می‌دهد اما این ۲
هزار کیلومتر خط ریلی متأسفانه چندان بار نداشتند.

محمدزاده گفت: امروز قیمت متوسط هزینه حمل بار روی جاده کیلومتری ۳۴۰ تومان و روی ریل
۸۰ تومان است اما اندیشه فعالان حوزه اقتصاد نسبت به ریل حساس نشده است.

وی افزود: طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، صرفه‌جویی حاصل از مصرف سوخت در بخش ریلی
به سرمایه‌گذار برمی‌گردد.

مدیرعامل راه‌آهن با انتقاد از اینکه سهم حمل‌ونقل ریلی امروز در کشور ما ۱۳ درصد در تن‌کیلومتر
در بارهای برنامه‌ای است گفت: بارهایی که می‌توانند از جاده به ریل منتقل شوند رقم بسیار
بالایی است.

وی ادامه داد: فقط در یک حوزه ۳۵ میلیارد دلار طرح توسعه فولاد داریم که تا ۶ سال آینده قرار است
جابه‌جا شود که ممکن است تا حدود ۲۱۰ میلیون تن بار باشد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت سهم
جاده ۱۴۰ میلیون تن و سهم ریل حداکثر ۶۰ میلیون تن از این رقم خواهد بود در حالی که باید همه
به ریل منتقل شود وگرنه با دو سونامی کشتار جاده‌ای و مصرف سوخت مواجه می‌شویم.

محمدزاده با یادآوری اینکه در حال حضار در کشورمان امکان واقعی کردن نرخ سود وجود ندارد گفت:
در کشورهایی که نرخ سوخت واقعی است باز هم به دلیل صرفه اقتصادی بالا بار به سمت ریل
سوق یافته است بنابراین با حرکت به سمت حمل و نقل ریلی حداقل اجازه دهیم که این سرمایه
ملی از بین نرود.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: راه‌‌آهن تلاش کرده است در راستای افزایش انتقال بارهای ریل‌پسند
به سمت جاده تعرفه حق دسترسی را از ۵۷ درصد به ۱۹ درصد کاهش دهد.

وی گفت: کاهش نرخ تعرفه حق دسترسی توانست مقدار بار بر روی ریل را ۵۰ درصد افزایش دهد.

وی با تأکید بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم مبنی بر توسعه ریلی اظهار
داشت: همه ارگان‌های متولی باید در این حوزه با راه‌آهن همکاری کنند.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در سال ۹۶ میزان ۱۳۳ میلیون تن‌ بار از کشور صادر و ۴۰ میلیون تن بار
به کشور وارد شد، جمع بارها در صادرات به چین، ترکیه، عراق و افغانستان بود و واردات از ترکیه،
چین، عراق و روسیه بود که سهم ریل از این رقم فقط ۱۵ میلیون تن بود.

محمدزاده تأکید کرد: ۷۲ میلیون تن بار صادراتی و وارداتی می‌تواند از طریق مرزهای ریلی جابه‌جا شود.
وی گفت: ما ۱۲۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی را افتتاح کردیم و هزار کیلومتر دیگر تا هفته دولت سال ۹۸
به افتتاح می‌رسد.

محمدزاده تأکید کرد: برای دستیابی به سهم ۱۳۳ میلیارد تن‌کیلومتر بار ضرورت دارد ۵۵ هزار دستگاه
واگن به ناوگان ریلی اضافه شود اما اگر فعلاً یک قدم هم جلو برویم مزیت دارد.
Tourism Press

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=45693

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.