تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
5
میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان

دستگیری عاملان حفاری غیرمجاز در دامغان

  • کد خبر : 101833
  • 12 دسامبر 2022 - 14:34
دستگیری عاملان حفاری غیرمجاز در دامغان
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از دستگیری سه حفار غیرمجاز در شهرستان دامغان خبر داد.

به‌گزارش صنعت و توریسم به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مجتبی اکبرپور روز دوشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت: با دستگیری سه حفار، یک فقره حفاری غیرمجاز برای کشف اشیای عتیقه در منطقه شرق دامغان ناکام ماند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: در راستای حراست و حفاظت از آثار و محوطه های ارزشمند تاریخی و فرهنگی و جلوگیری از وقوع جرایم در حوزه میراث فرهنگی، با اقدام به موقع نیروهای یگان حفاظت اداره میراث‌فرهنگی و همکاری عوامل انتظامی، حفاری غیرمجاز در این منطقه متوقف شد.

اکبرپور با اشاره به کشف و ضبط آلات و ادوات حفاری، گفت: پرونده این متخلفان جهت رسیدگی در اختیار دستگاه قضائی قرار گرفته است.

او افزود: از این متخلفان یک دستگاه فلزیاب و جرثقیل دستی و تعدادی ادوات حفاری شامل دیلم، بیل، کلنگ، دوربین شکاری، سیم بکسل و زنجیر کشف و ضبط شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بیان کرد: هم وطنان و دوست داران میراث‌فرهنگی می توانند گزارش های خود را با حفظ امانت داری از سامانه خبری به شماره ۳۱۰۷۵ اعلام کنند تا نیروهای یگان حفاظت در کمترین زمان پس از تایید صحت و سقم گزارش با هماهنگی نیروی انتظامی به محل مراجعه کنند.

بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات)هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیا مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود.

مطالب دیگر در حوزه میراث فرهنگی را در صنعت و توریسم دنبال کنید

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=101833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.