تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024
3

خانه تاریخی «نجارپور» در بروجرد ثبت ملی شد

  • کد خبر : 11578
  • 23 جولای 2017 - 10:54

حجت الله یارمحمدی در خبرنگار صنعت و توریسم گفت: خانه تاریخی «نجار پور» در محله تاریخی فرهنگی «یخچال» پس از انجام کار های مطالعاتی و برداشت نقشه ها به ثبت آثار ملی رسید. وی تصریح کرد: این خانه تاریخی در محله قدیم یخچال واقع شده و مساحت تقریبی آن ۵۰۰ متر مربع است، شالوده اصلی […]

حجت الله یارمحمدی در خبرنگار صنعت و توریسم گفت: خانه تاریخی «نجار پور» در محله تاریخی فرهنگی «یخچال» پس از انجام کار های مطالعاتی و برداشت نقشه ها به ثبت آثار ملی رسید.

وی تصریح کرد: این خانه تاریخی در محله قدیم یخچال واقع شده و مساحت تقریبی آن ۵۰۰ متر مربع است، شالوده اصلی دیوارها از خشت خام با ملات گل است که در نماهای مشرف به حیاط و سردر ورودی با آجر و کاشی نماسازی و تزیین شده است و در یک دید کلی خانه شامل حیاطی مستطیل شکل، دو بخش ساختمانی در شمال و جنوب حیاط است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد اظهار داشت: جهت خانه همانند سیستم شهرسازی و بسیاری از عناصر بافت شهر شمالی- جنوبی و با اختلافی اندک از جهت قبله پیروی می کند، درگاه ورود به خانه در سمت جنوب شرقی سردری است ساده با قوس هلالی و در دو لنگه چوبی که به فضای هشتی وارد می شود، هشتی خانه شش ضلعی غیر منتظم است که در ساختار ضلع جنوب خانه جای گرفته و از سه جهت عامل تقسیم کننده معماری محسوب می شود، از سمت راست با گردشی نود درجه به حیاط خانه راه دارد و از دو جهت دیگر به فضاهای جبهه جنوب خانه ارتباط پیدا می کند.

یارمحمدی افزود: یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این بنا نسبت به سایر خانه های تاریخی کابرد وسیع کاشی در نماهای شمالی و جنوبی مشرف به حیاط و طاق نماهای دیوار حیاط است، نوع کاشی های به کار رفته و تکنیک آنها عبارت است از کاشی هایی به عرض ۴ سانتیمتر و طول متفاوت از ۲۰ تا ۴ سانتیمتر که در کاشی کاری نوع بنایی یا هندسی و بیشتر به منظور اشکال هندسی و زاویه دار کاربرد دارد.

وی گفت: رنگ کاشی ها مختلف و شامل آبی، زرد، مشکی، قرمز، سبز و سفید است و مضامین به کار رفته در کاشی ها عبارت است از اشکال هندسی در قالب ستاره، چهار ضلعی، چلیپا و نوشته های با محتوای اسماء ائمه، آیات قرآن و عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم».

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=11578

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.