تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
3

حدود حریم و ضوابط حفاظتی جنگل ابر شاهرود ابلاغ شد

  • کد خبر : 12194
  • 03 آگوست 2017 - 14:12
حدود حریم و ضوابط حفاظتی جنگل ابر شاهرود ابلاغ شد

به گزارش خبرنگار صنعت و توریسم، حسین خواجه بیدختی ظهر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در محل میراث فرهنگی استان سمنان افزود: با تصویب حریم جنگل ابر شاهرود، این اثر تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر برابر […]

به گزارش خبرنگار صنعت و توریسم، حسین خواجه بیدختی ظهر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در محل میراث فرهنگی استان سمنان افزود: با تصویب حریم جنگل ابر شاهرود، این اثر تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ کتاب قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

 وی با تاکید بر اینکه این اثر جزء آثار طبیعی استان سمنان که در فهرست میراث ملی طبیعی به ثبت رسیده اند، محسوب می‌شود، گفت: به استناد ماده ۳ آئین نامه اجرای تبصره ماده دو قانون تشکیل میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۱۳۸۴، برای هر اثر طبیعی که در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت می شود باید دستورالعمل و فرمت طراحی شده ضوابط حفاظتی عرصه و زون حفاظتی و منظری تدوین شود.

وی افزود: در این راستا اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان نقشه و ضوابط حفاظتی این اثر طبیعی را به تمام دستگاه های اجرایی مرتبط و دهیاری های منطقه ارسال کرده است.

بیدختی با یادآوری اینکه جنگل ابر در سال ۱۳۸۹ توسط استان سمنان و به شماره ۱۱۴ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید، گفت: به دلیل قرار داشتن بخشی از حریم جنگل ابر در محدوده استان گلستان، این اثر جزء آثار طبیعی استان گلستان نیز محسوب می شود.

وی با یادآوری اینکه جنگل ابر در استان سمنان، شهرستان شاهرود، بخش بسطام، روستای ابر و همچنین در  شهرستان های علی آباد کتول و رامیان استان گلستان واقع شده است، افزود: این منطقه که به نام جنگل های ابر معروف است در ارتفاعات آن عمدتاً به صورت چمنزار و یا مراتع مشجر  و در پایین دست آن به جنگل با گونه های متنوع دیده می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان همچنین با بیان اینکه بیش از ۳۰ تابلوی اطلاع رسانی و معرفی بناهای تاریخی استان در محدوده آثار پربازدید نصب شده است، افزود: این تابلوها دارای اطلاعات اولیه، شماره و تاریخ ثبت، قدمت، نقشه و تاریخچه هر بنا هستند و اطلاعات بر روی آن ها به دو زبان فارسی و انگلیسی درج شده است.

بیدختی هدف از نصب این تابلوها را راهنمایی هر چه بیشتر مسافران و گردشگران و معرفی آثار تاریخی عنوان کرد و گفت: این تابلوها در آینده در محدوده سایر بناهای مهم استان سمنان نیز نصب می شوند.

وی با یادآوری اینکه استان سمنان دارای بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که تا کنون ۷۱۸ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی آن به  ثبت ملی رسیده است، تصریح کرد: ۶۴۹ اثر تاریخی استان شامل بنا، محوطه و تپه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی شاهرود، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان، کاروانسرای دهنمک و …. از جمله آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان همچنین بابیان اینکه مسجد تاریخانه دامغان نیز با تصویب شورای فرهنگ عمومی این شهرستان به‌عنوان نماد این شهر معرفی شد، گفت: این انتخاب بر اساس خواست جمعی از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر دامغان صورت گرفت.

خواجه بیدختی ضمن بیان اینکه دامغان ابراز داشت: این درخواست در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی دامغان مطرح و پس از بررسی و تائید این پیشنهاد، مقرر شد برنامه‌های اجرایی موردنظر سمن‌ها در رابطه با معرفی این مسجد تاریخی، به کمیته تخصصی ارسال و مورد ارزیابی و اجرا قرار گیرد.

وی بابیان اینکه مسجد تاریخانه سند تدین و تمدن دامغان است، افزود: مسجد تاریخانه یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است که در نیمه دوم قرن دوم هجری قمری ساخته‌شده و در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی با شماره ۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با تبیین و تشریح جایگاه نماد در معرفی شهرها، مردم دامغان خواستار تعیین مسجد تاریخانه به‌عنوان سمبل این شهرستان شده بودند، ابراز داشت: انتخاب این مسجد تاریخی به‌عنوان نماد دامغان، زمینه معرفی هر چه بیشتر این بنای فاخر را به جهانیان فراهم می‌کند.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=12194

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.