تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ 26 ذو الحجة 1445 Tuesday, 2 July , 2024
2

جمع بندی ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی از کلاش مریوان مثبت بود

  • کد خبر : 11457
  • 20 جولای 2017 - 11:43

به گزارش خبرگزاری صنعت و توریسم به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی، در این جلسه که شامگاه روز گذشته در دفتر استانداری کردستان برگزار شد، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در ابتدای این نشست ضمن تشکر از حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در ایران بیان کرد: […]

به گزارش خبرگزاری صنعت و توریسم به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی، در این جلسه که شامگاه روز گذشته در دفتر استانداری کردستان برگزار شد، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در ابتدای این نشست ضمن تشکر از حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در ایران بیان کرد: تاکنون ۴ شهر تبریز، اصفهان، مشهد و لاله‌جین در همدان در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شده‌اند و با ثبت جهانی مریوان پنجمین شهر صنایع دستی برای ایران ثبت می‌شود. ناظران و ارزیابان شورای جهانی بعد از دیدار از مریوان ارزیابی خود را به شورای جهانی ارائه می‌دهند که از هر قاره یک نماینده در این شورا وجود دارد و اگر این ارزیابی هامورد تایید نمایندگان شورا قرار بگیرد، مریوان ثبت جهانی می‌شود و ما می‌توانیم برای ثبت جهانی شدن آن جشن بگیریم.

وی افزود: اقدام مهمی که درراستای توسعه شهرهای جهانی و جهانی ماندن انجام شده طرح ان در برنامه ششم توسعه است. که به عنوان یکی از محورهای توسعه شهرهای جهانی مطرح هستند.   همچنین در شورای عالی به ریاست آقای جهانگیری، معاون رئیس‌جمهور نیزمصوب شد هر شهری که جهانی می‌شود، همه دستگاه‌ها همکاری کنند تا شرایط توسعه آن شهر فراهم شود.

وی اضافه کرد: تلاش برای جهانی شدن خوب است اما توسعه زیرساختها و ایجاد شرایط برای توسعه صنایع دستی نیز از اصول این مهم است. ما درکنار تلاش برای جهانی شدن شهرها برای توسعه زیرساخت و زمینه سازی رشد این شهرها و جهانی ماندن نیز برنامه ریزی کرده ایم.

در ادامه سیدمحسن علوی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز بیان کرد: لازم است اینجا از آقای نامور قدردانی کنم، زیرا برای مطرح شدن شهر مریوان بسیار پافشاری کردند. شب گذشته نیز خانم هیجاوی و آقای مورای تا ساعت ۱۱:۳۰ شب از کارگاه‌های کلاش‌بافی دیدن می‌کردند. ما به این سفر خوش‌بینانه نگاه می‌کنیم و امیدوارم نتیجه مثبتی نیز از آن دریافت کنیم.

وی ادامه داد: امروز آقای کوین مورای درباره تنوع در طراحی کلاش صحبت می‌کردند و معتقد بودند کسانی که به مریوان سفر می‌کنند یا حتی گردشگران خارجی باید بتوانند از این گیوه‌ها در طرح‌هایی که به سلیقه آنها مربوط می‌شود، استفاده کنند. ما پیش از این درباره تنوع در طراحی کلاش مطالعه کردیم. به همین دلیل به طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی هم رسیده‌ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان همچنین طرح‌ها و نمونه‌هایی از کلاش‌ها با نوآوری جدید که برای استفاده راحتر افراد درسلیقه های مختلف طراحی و تولید شده اند را به ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی و استانداری کردستان ارائه کرد.

در ادامه نیز غدا هیجاوی، رئیس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی ضمن اظهارخرسندی از سفر به ایران و بازدید از جاذبه های ناب ان گفت: ما مریوان و پتانسیل‌های صنعت کلاش‌بافی آن را از نزدیک دیدیم. فرماندار مریوان نیز ارائه خوبی از صنایع دستی این شهر به ما دادند. همچنین فیلم مستند کوتاهی درباره تهیه و بافت کلاش را دیدیم و تحت تاثیر قرار گرفتیم.

وی همچنین تاکید کرد: بنابراین تلاش می‌کنیم تا این صنعت حفظ شود، زیرا بحث کلاش‌بافی به طور مستقیم روی خانوارها تاثیر مثبت دارد و زنان بطور مستقیم در رشد و ادامه ان نقش دارند و نیزجای خوشحالی است که زنان و مردان پا به پای هم در این صنعت فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: برای کاربردی تر کردن این صنعت در آینده نیاز به دانشگاه‌های تخصصی است تا این صنایع دستی را حفظ کند. پیشنهاد می‌کنم از اینترنت و تکنولوژی برای فروش این صنعت استفاده کنیم تا این صنعت در استان‌های دیگر و حتی کشورهای دیگر گسترش پیدا کند.

رئیس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی افزود:‌ من وظیفه دارم نکاتی را درباره مریوان و صنعت کلاش‌بافی بیان کنم. به همین دلیل فکر می‌کنم باید برنامه‌ای برای این هنرصنعت در نظر گرفته شود. اول این که این فرهنگ باید حفظ شود زیرا نسل‌های جدید در کنار مادر و پدرانشان این کار را ادامه داده‌اند و چون بچه‌ها در شکل‌گیری این هنرصنعت حضور دارند، قطعاً کلاش مریوان نخواهد مُرد. نکته دیگر نیز سازگاری کلاش با طبیعت است، زیرا تمام مواد اولیه آن از طبیعت گرفته شده که با سیاست‌های شورای جهانی صنایع دستی مطابقت دارد.

کوین مورای، رئیس منطقه‌ای شورای جهانی صنایع دستی نیز در این دیدار گفت: کلاش‌بافی یک بحث مهم و بسیار تخصصی است. ما در مناطق دیگر نیز گیوه داریم اما این صنعت در مریوان بی‌همتاست و خاص همین منطقه است. بنابراین می‌توانیم از آن حمایت کنیم و به دنبال تخصص‌گرایی این صنعت برویم، زیرا بحث تخصص‌گرایی نیز در شورای جهانی صنایع دستی مطرح است.

وی درباره پیشنهاد دیگرش بیان کرد: همان طور که در مریوان فستیوال‌هایی برای فرهنگ و رقص کردی برگزار می‌شود، بهتر است فستیوال‌های تخصصی نیز برای کلاش (گیوه‌بافی) برگزار شود. همچنین نمایشگاه‌های تخصصی هم می‌تواند به بهبود این صنعت کمک کند. البته در کنار کلاش‌بافی باید به زمینه‌های دیگر صنایع دستی نیز توجه کنیم یعنی همه تخم‌ مرغ‌ها را در یک سبد نگذاریم و مسیرهای جدیدتری برای صنعت کلاش‌بافی باز کنیم.

مورای در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: کلاش‌بافی مریوان نیاز به خلاقیت نیز دارد. ما می‌توانیم بر اساس یک برنامه مدون مریوان را تشویق و آن را به سمت رویکرد مثبت هدایت کنیم.

عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان نیز خطاب به ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی بیان کرد: شما با صنایع دستی کشور ما آشنا هستید. کشور ما تنوع جغرافیایی، فرهنگی و خورده فرهنگی بسیاری دارد به همین دلیل صنایع دستی ما نیز فراوانی بسیاری دارد. یکی از نمونه‌های خوب صنایع دستی تولید انواع پاپوش است که کلاش در بین آنها به دو دلیل نوع مواد اولیه و کاربردش در گرما و سرما منحصر به فرد است. همچنین این پاپوش دستخوش تغییرات تکنولوژی نشده است. به عقیده من سه عامل عمده که بتواند صنایع دستی را به جهان معرفی کند وجود دارد یکی وجود صنعتگران، مدیران و دیگری مردم هستند.

وی با بیان این که این سه عامل در مریوان وجود دارد، افزود: ما تولیدکنندگان ماهری داریم و مسوولان دولتی نیز به آنها توجه دارند. مساله مهم دیگر علاقه مردم مریوان به این هنرصنعت است. اقدام ماندگار اگر پذیرش عمومی نداشته باشد پایدار نمی‌ماند اما مردم این منطقه به آداب و رسوم و فرهنگشان پایبند هستند و مطمئن باشید اگر مریوان جهانی شود خود مردم آن را حفظ خواهند کرد.

زاهدی ادامه داد: ما متوجه این هستیم که علاوه بر حفظ ماهیت اصلی کلاش باید به بخش اقتصادی آن نیز توجه کرد. به همین دلیل بحث تنوع تولید مطرح می‌شود و قطعا ما باید برای سلیقه‌های مختلف با حفظ هویت کلاش تولید داشته باشیم. علاوه بر موضوع تنوع حتما فستیوال‌های مورد نظر شما را نیز در نظر می‌گیریم و جشنواره هایی در این زمینه برگزار می کنیم.

استاندار کردستان بیان کرد: ما همچنین از فناوری نوین و تجارت الکترونیک برای سهولت صادرات استفاده می‌کنیم و حتما بازارچه‌های دائمی و نمایشگاه‌های تخصصی کلاش را برگزار خواهیم کرد. بحث آموزش نیز که اکنون هم وجود دارد و مورد توجه شما قرار گرفته را حتماً در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم که به دنبال تداوم آن هستیم تا در سطح گسترده‌تری به آن بپردازیم.

زاهدی گفت: من به عنوان نماینده دولت در استان کردستان به شما قول و تعهد می‌دهم هر کاری که برای جهانی شدن کلاش باید انجام شود، صورت بگیرد. و استانداری و سایربخش های مسؤل در این شهر از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد. من تخصصی در صنایع دستی ندارم اما امکان ندارد به نقطه‌ای از دنیا سفر کنم از کنار فروشگاه صنایع دستی رد شوم اما داخل نروم و خرید نکنم.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=11457

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.