تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ 26 ذو الحجة 1445 Tuesday, 2 July , 2024
5

ثبت ملی رقص های بومی_محلی آذربایجان غربی

  • کد خبر : 91714
  • 15 مارس 2022 - 10:35
ثبت ملی رقص های بومی_محلی آذربایجان غربی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: در جلسه شورای ملی ثبت میراث ناملموس کشور رقص های محلی- بومی استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش صنعت و توریسم به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، حسن سپهرفر اظهار کرد: تاریخ حجاری ها بر روی صخره سنگهای منطقه قوبستان در نزدیکی باکو نشان از رایج ترین و کهن ترین رقص های  بومی – محلی  است که امروزه در بیشتر مناطق آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با نام جلمان یا یاللی شناخته می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: حرکات موزون و رقص هایی که هر یک برخاسته از فرهنگ و فولکلور قومی ملت ها است.

شیرخانی ( شیخانی ) ،  اکملی، تک ایاق، ایکی آیاق ، اوچ ایاق، توولاما، یان باسدی، تن زره، کوچری و یارپدا  و …  از انواعی هستند که در همه جای آذربایجان غربی در مراسم جشن های عروسی و اعیاد ملی و… توسط گروه های مردمی انجام می شود.

تعداد آثار ثبتی آذربایجان غربی در حوزه میراث ناملموس به ۶۰ مورد می رسد

او ادامه داد: اینگونه رقص های محلی که کنش های اجتماعی مستتر در بطن خود را دارد در آذربایجان غربی و در میان قومیت های مختلف با اسامی جلمان و یاللی در میان ترک زبان ها؛  گوند، هل پرکی و داوات در میان کردزبان ها و جانیمان و…  در میان مسیحیان شناخته می شود به صورت گروهی اجرا می شود که از نگاه مردم شناختی می تواند در پیوند فرهنگی اقوام داخل کشور و حتی در مرزهای فراملی موجب تقویت ارتباطات فرهنگی شود.

سپهرفر گفت: با ثبت این اثر در فهرست آثار میراث ناملموس استان و با احتساب یک اثر ثبت جهانی میراث ناملموس، تعداد آثار ثبتی آذربایجان غربی در حوزه میراث ناملموس به ۶۰ مورد می رسد.او تصریح کرد: هیجی خوانی قرآن، مهارت ساخت رحل قرآنی، مهارت ساخت شانه چوبی،دانش سنتی کتابت سیاق و … از جمله میراث های ناملموسی هستند که اخیرا در گستره ملی برای استانهای کشور به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=91714
  • نویسنده : صنعت و توریسم
  • ارسال توسط :
  • منبع : اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.