تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
4

ثبت حمام خزینه‌ای روستای کفشگیری با قدمت دوره قاجار در فهرست آثار ملی

  • کد خبر : 104695
  • 27 فوریه 2023 - 14:55
ثبت حمام خزینه‌ای روستای کفشگیری با قدمت دوره قاجار در فهرست آثار ملی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از ثبت حمام خزینه‌ای روستای کفشگیری شهرستان گرگان با قدمت دوره قاجار در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش صنعت و توریسم به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری روز یکشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت: حمام خزینه‌ای روستای کفشگیری که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد با توجه به گذشت زمان و طی کردن سالیان طولانی و همچنین قرارگیری در بافت روستا از اهمیت خاصی برخوردار است و معمار سازنده با بهره‌گیری از اقلیم و مواد و مصالح و با ذوق و سليقه اثر معماري را خلق كرده كه هم در زمان ساخت و هم در زمان كنوني زيبا و جذاب است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اضافه کرد: این بنای ارزشمند دارای ورودی، هشتی، حمام گرم و سرد، تون (گرمخانه)، خزینه، اتاق تقسیم آب گربه‌رو و… است. تمام فضاها با روش طاق و  گنبد با سنگ لاشه‌ای مسقف شده كه از ویژگی‌های بارز بنا است.

وی بیان کرد: در این بنا از ملاط آبی به‌خوبی استفاده شده است و نشان می‌دهد باوجوداینکه معمارِ حمام محلی بوده، از اصول معماری و طرح‌ها و عناصر مكمل آن آگاهی كامل داشته است.

این حمام قدیمی خزینه‌ای در روستاي كفشگيري در بخش مركزي از توابع شهرستان گرگان و در ۱۳ كیلومتری غرب گرگان، در مسیر جاده قدیم گرگان به کردکوی واقع شده است.

لوح ثبت این آثار پس از طی تشریفات قانونی با امضای مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر و ابلاغ خواهد شد.

 مطالب دیگر در حوزه میراث فرهنگی ها را در صنعت و توریسم دنبال کنید

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=104695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.