تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
5
معاون صنایع‌دستی کشور در آیین پاسداشت ثبت جهانی سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل هیرکانی گلستان:

ثبت‌های ملی و جهانی اولین گام برای برنامه‌ریزی و پیشرفت است

  • کد خبر : 107963
  • 21 می 2023 - 15:30
ثبت‌های ملی و جهانی اولین گام برای برنامه‌ریزی و پیشرفت است
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آیین پاسداشت ثبت جهانی سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل هیرکانی استان گلستان گفت: ثبت‌های ملی و جهانی فقط توجه به ظرفیت نیست و اولین گام برای برنامه‌ریزی و پیشرفت است.

به گزارش صنعت و توریسم به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مریم جلالی شامگاه شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در آیین پاسداشت ثبت جهانی سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل هیرکانی و جشن ثبت ملی هزارمین اثر استان گلستان در فهرست آثار ملی که با حضور علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان، محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، سلیمان هاشمی فرماندار آق‌قلا، دیگر مسئولان ملی و استانی، اساتید، اصحاب رسانه، فعالان میراث‌فرهنگی، فعالان گردشگری، فعالان صنایع‌دستی و مردم فرهنگ دوست گرگان در مدرسه تاریخی تقوی در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) برگزار شد، گفت: ثبت‌های ملی و جهانی فقط توجه به ظرفیت نیست و اولین گام برای برنامه‌ریزی و پیشرفت است و در این برنامه‌ریزی‌ها باید آنچه تأکید مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است یعنی حکمرانی محلی، جامعه‌پذیری و تمدن سازی باید اتفاق بیفتد.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور خاطرنشان کرد: فرهنگ پیوسته‌ای داریم که برخاسته از یک سرمایه فرهنگی عظیم است و ما موظف به مراقبت و حفاظت از آن هستیم. اما این مراقبت و حفاظت ایستا نیست و با توسعه و پیشرفت همراه است.

میراث‌فرهنگی امروز ما صنایع‌دستی دیروز ماست
او با تأکید بر این‌که وقتی به توسعه و پیشرفت می‌رسیم که معیشت در خدمت هویت تحقق یابد و راه چاره ما صنایع‌دستی است، بیان کرد: میراث‌فرهنگی امروز ما صنایع‌دستی دیروز ماست و قطعاً صنایع‌دستی امروز ما میراث‌فرهنگی فردایمان خواهد بود.
جلالی تصریح کرد: صنایع‌دستی حکمت بنیان است و آن سوزنی که بر پارچه می‌نشیند و آن نقشی که بر سفال زده می‌شود کاملاً دوستدار محیط‌زیست است. اقتصاد هویت بنیان همین صنایع‌دستی است و ما از این اقتصاد می‌توانیم معیشت گره‌خورده با هویت را سروسامان دهیم و به افزایش درآمد سرانه کمک کنیم.
او در ادامه با اشاره به ثبت جهانی دو اثر سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل‌های هیرکانی، گفت: اگر سوزن‌دوزی ترکمن امروز تعظیم جهانیان را برانگیخته و جنگل‌های هیرکانی اقتدار زیست‌محیطی ما را در جهان فریاد می‌زند برخاسته از نگاه انسان‌مدار و نگاه خانه واده محور فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است که به محیط‌زیستش احترام می‌گذارد و خانواده محور مدیریت می‌کند.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور همچنین تأکید کرد: تمام برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و توسعه اگر معطوف به سه رکن میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باشد مطمعنا موتور محرکه قوی خواهیم داشت.

برنامه‌های متنوع ثبت جهانی سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل هیرکانی گلستان
آیین پاسداشت ثبت جهانی سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل هیرکانی و جشن ثبت ملی هزارمین اثر استان گلستان در فهرست آثار ملی با اجرای برنامه‌های متنوع ازجمله سخنرانی‌های تخصصی در خصوص ثبت آثار ملی و جهانی استان، اجرای موسیقی سنتی، برپایی نمایشگاه‌های غذاها، نان و شیرینی ثبت ملی استان گلستان، رونمایی از لوح ثبت جهانی دو اثر سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل‌های هیرکانی و تقدیر از فعالان حوزه میراث‌فرهنگی در گرگان برگزار شد.
مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به‌منظور حضور در آیین پاسداشت ثبت جهانی سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل‌های هیرکانی و جشن ثبت هزارمین اثر استان گلستان در فهرست آثار ملی روز گذشته جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ وارد استان شد.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=107963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.