ایران در اجلاس OSJD خواستار شد:
تدوین ساز وکار موثر تعرفهای حمل بار در منطقه
برای راهبردی کردن و حداکثر استفاده از خطوط ریلی ایران، ساز وکار موثر
تنظیم تعرفه ای باید تدوین شود.
به گزارش روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، بابک احمدی
معاون بهرهبرداری و سیر وحرکت راهآهن با بیان این مطلب گفت: حدود
۱۷ میلیون تن بار بینالمللی از مرزهای ترانزیتی ایران عبور میکند،
اما ظرفیت جابهجایی ۷۰ میلیون تن بار را داریم و بر این اساس در
تلاشیم تا از این استعداد به خوبی استفاده شود.
احمدی در اجلاس OSJD پیشنهادهایی برای راهبردی کردن و حداکثر
استفاده از خطوط ریلی مطرح کرد و افزود: در این حوزه باید موضوع تدوین
ساز وکار موثر برای تنظیم تعرفه ای فراهم شود.
وی با اشاره به مشکلات فورواردها و شرکت های حملونقلی هم گفت:
تعیین تعرفههای مستقیم و مبدا و مقصد، استفاده ازسیستم های هوشمند
آنلاین، حمل ونقل ریلی را برای صاحبان بار جذاب تر میکند.
معاون بهرهبرداری و سیر وحرکت راهآهن با تاکید بر ظرفیت سازی، افزود:
تامین واگن مورد نیاز و واگن امداد جهت حمل بار و همراهی با صاحبان واگن،
ترمینال های کانتینری و مراکز تخلیه و بارگیری نیز از جمله پیشنهادات ما در این باره است.
وی با اشاره اینکه راهآهن ایران واگن کافی برای ورود به حوزه های CIS ندارد ،
خواستار کمک اعضای برای تهیه این نوع واگن شد و گفت: خواستار رفع تبعیض
در مورد تعرفه و ایجاد امکان استفاده از واگن های کلیه کشورها از جمله
واگن های ایرانی هستیم .
احمدی با یادآوری اینکه وجود برخی از تشریفات و پیچیدگی ها زمان حمل بار
را طولانی می کند، خواستار پیگیری اعضا در این باره و ارائه راه حل اثر گذار در این باره شد .
وی همچنین با اشاره به ظرفیتهای ریلی ایران هم گفت: راهآهن ایران با دارا
بودن حدود ۱۱ هزارکیلومتر خط ریلی و ۲۵هزار واگن باری از ظرفیت مطلوبی
در منطقه برخوردار است و درعین حال حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط
جدید را در دست ساخت دارد.
وی افزود: راهآهن ایران با دارا بودن ۲۵ هزار نیروی مستقیم توان جابجایی ۷۲
میلیون تن بار را از مسیر ایران دارا است.
Tourism Press