تاریخ : دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ 25 ذو الحجة 1445 Monday, 1 July , 2024
2
شهردار کرمان:

انحصارها جلوی اجرای ایده‌های نو در حوزۀ پسماندها را گرفته است

  • کد خبر : 94436
  • 23 ژوئن 2022 - 10:03
انحصارها جلوی اجرای ایده‌های نو در حوزۀ پسماندها را گرفته است
با حضور شهردار شهر کرمان، نماینده شورای اسلامی شهر در شورای سازمان پسماند و دیگر مسئولان شهری، احکام اعضای شورای سازمان پسماند شهرداری کرمان اعطا شد.

به گزارش صنعت و توریسم به‌نقل از روابط عمومی، شهردار کرمان در این نشست که با حضور محمدصادق تقوی، نماینده شورای اسلامی شهر در شورای سازمان پسماند، معاون خدمات‌شهری شهردار، مشاور شهردار در هماهنگی و تعاملات حوزه ریاست شهرداری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و اعضای شورای سازمان پسماند شهرداری کرمان برگزار شد، ضمن تشکر از اعضای حاضر گفت: شهرداری کرمان در در حوزۀ پسماند در برهۀ حساسی قرار دارد و دلایل زیادی هم در این زمینه وجود دارد که یکی، فرصت تنظیم قراردادهای حوزۀ پسماند است که باید در یک بازه کوتاه‌مدتِ کمتر از سه‌ماه به نتیجه برسد.

سعید شعرباف ادامه داد: بنابراین، هر تغییری در حوزۀ سیاست‌گذاری در فرایند سازِکار پسماند در هر بخش، باید در همین زمان اندک رخ دهد.

وی با بیان اینکه اما در این مسیر مشکلات مهمی مثل انحصارهایی که در این ساختار شکل گرفته، وجود دارد، گفت: انحصار ماشین‌آلات از آن جمله است که این مشکل باید حل شود.

شهردار کرمان افزود: خیلی از ایده‌های نو که در نقاط دیگر کشور اجرا می‌شود، به‌دلیل همین انحصارها در کرمان اجرا نمی‌شود؛ بنابراین، تأکید می‌شود خیلی از این موارد باید در مدت باقی‌مانده، با کار کارشناسی به‌سرعت رفع شوند و تغییراتی در حوزۀ پسماند اتفاق بیفتد.

شعرباف با بیان اینکه باید از کارخانه بازیافت که مدتی است استفاده نمی‌شود و فعال نیست، استفاده کرد، گفت: چون زنجیرۀ بازیافت به‌جای اینکه از مبدأ به مقصد برسد، در میانۀ راه رها شده و ارزش موضوع خیلی نشان داده نشده است، کار ناتمام و غیرفعال شده که جای تغییر جدی دارد.

محمدصادق تقوی، نماینده شورای اسلامی شهر در شورای سازمان پسماند نیز، با اشاره به زحمات زیادی که در حوزه دفن و جمع‌آوری زباله شهرداری کرمان کشیده شده، گفت: با اینکه تفکیک از مبدأ مدتی خوب اجرا شد، اما در ادامه متوقف شد.

وی افزود: خوشبختانه این طرح دوباره چندماهی است در حال اجراست و امیدواریم بدون توقف، در این حوزه کارهای مطلوبی انجام شود.

بازدید از شرکت «شهاب‌خودرو» که در حوزۀ پسماند فعالیت می‌کند

این عضو شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به بازدید از شرکت «شهاب‌خودرو» که در حوزۀ پسماند فعالیت می‌کند، گفت: این شرکت در  زمینه تفکیک از مبدأ، تخلیه زباله، بازیافت، استفاده از شیرابه زباله وغیره توسط جوانان خلاق و خوش‌فکر کشور، طرح‌هایی را اجرا کرده که بسیار خوب است.

تقوی افزود: امیدواریم در کرمان نیز از این زباله‌ها به‌عنوان طلای کثیف، به نفع شهر و شهرداری استفاده شود که البته این مهم همت و تلاش همۀ کسانی را می‌طلبد که در این حوزه مسئول هستند.

وی با بیان اینکه هرچه در این حوزه هزینه شود، بعدها به نفع شهر خواهد بود، گفت: امیدورایم در کرمان هم این بخش از ضرردهی، به سوددهی برسد.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان نیز در این نشست گفت: پیرو روال قانونی، هر سازمان، ترکیبی از افراد متخصص و با تجربه را به‌عنوان اعضای شورای آن سازمان انتخاب می‌کند که در شهرداری کرمان هم در حوزۀ پسماند با نظر شهردار کرمان و بررسی‌های انجام شده، تعدادی از افراد متعهد و متخصص که امروز در این نشست حضور دارند، به‌عنوان اعضای شورای سازمان پسماند شهرداری کرمان انتخاب شده‌اند.

رسیدن به هدف نهایی سازمان و نفع مردم و شهر 

محمود ایرانمنش افزود: قرار است با کمک، همکاری و استفاده از تجارب این بزرگواران در مجموعه سازمان پسماند، تغییرات و اتفاقات خوبی رخ دهد و به بهترین وجهی به آنچه هدف نهایی سازمان و نفع مردم و شهر است، برسیم.

وی گفت: امیدواریم بعد از بازدید از سایت پسماند و کل مجموعه، مسیر راه و هدف نهایی تعیین شود و برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت مفیدی تدوین شود تا در پایان دوره به آن اهداف برسیم.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان، با بیان اینکه از جمع‌آوری تا دفن زباله در سازمان پسماند کارهای مطلوبی انجام شده و همکاران ما در این بخش زحمات زیادی کشیده‌اند، گفت: گرچه تا نقطۀ مطلوب فاصله دارد، ولی نسبت به سایر شهرهای همجوار، میانگین خوبی دارد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرمان نیز در این نشست گفت: پسماند، یک حوزۀ گسترده است که فقط سایت لندفیل که محل دفن زباله‌های شهر کرمان است، دارای بخش‌های کارخانه بازیافت، دفن پسماند وغیره است، اما متأسفانه ضعف‌هایی دارد که باید در جلسات اخیر در این خصوص مصوباتی در جهت رفع آن‌ها داشته باشیم.

جمع‌آوری زباله و تنظیف شهر از دیگر موضوعات مهم این سازمان 

مصطفی عسکری با بیان اینکه در حوزۀ سگ‌های بلاصاحب هم، گرچه سازمان پسماند و شهرداری کرمان، زحمات زیادی کشیده، ولی کاستی‌هایی وجود دارد، افزود: جمع‌آوری زباله و تنظیف شهر از دیگر موضوعات مهم این سازمان است که سازمان مدیریت پسماند، ناظر عالی فعالیت‌هاست و کار اصلی در مناطق انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این موضوعات هم طرح‌هایی به‌خصوص در مورد تفکیک از مبدأ داریم که اقداماتی هم انجام شده، اما باید تلاش بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

عسکری با تأکید بر اینکه سازمان پسماند تحت مدیریت معاونت خدمات‌شهری شهردار در سایت‌های تخلیه نخاله زحمت زیادی کشیده است، اظهار داشت: پیش از این کرمان فقط یک سایت تخلیه نخاله در جاده کوهپایه داشت، اما با تلاش معاون خدمات‌شهری و سایر همکاران سازمان، حدود هشت نقطۀ دیگر به این مهم اختصاص داده شد.وی افزود: این هشت نقطه در سایت سامانه ستاد گذاشته شده تا با همکاری افراد متقاضی، راه‌اندازی شوند.

علی اسکندری‌زاده، از اعضای شورای این سازمان و عضو هیأت علمی دانشگاه هم در این نشست، حضور یک نماینده از اداره محیط‌ زیست را در این شورا پیشنهاد کرد تا به‌صورت تخصصی در مسایل زیست‌محیطی با این شورا همکاری کند.

دکتر سعیدکاظمی، عضو دیگر شورای سازمان پسماند شهرداری کرمان نیز با تشکر از شهردار و سایر اعضای حاضر در این نشست، گفت: اکثر مردم هرچه را که در محدودۀ شهر کرمان به هر دلیل اتفاق می‌افتد، به شهرداری ربط می‌دهند، اما، ادارات و نهادهای زیاد دیگری هم هستند که مسئولیت‌هایی در شهر دارند که اگر به آن‌ها به‌خوبی عمل کنند، برخی از مشکلات مهم حل می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجاکه اگر این دستگاه‌ها کار خود را به‌خوبی انجام ندهند، ذهن همه به سمت کم‌کاری شهرداری می‌رود، گفت: باید در قوانین بازنگری و یا به آن‌ها تأکید شود که تمام دستگاه‌ها به وظایف ذاتی خود عمل کنند تا بار همۀ مسئولیت از دوش شهرداری برداشته شود.

داوود خواجویی، دیگر عضو شورای سازمان پسماند نیز در این نشست گفت: در زمینۀ تفکیک زباله از مبدأ، سال‌های پیش کارهای خوبی انجام شد، ولی با وجود استقبال مردم، رها شد.

وی افزود: با این حال شش‌ماهی است که دوباره این طرح در حال اجراست، اما هنوز در سطح شهر محسوس نیست و امیدورام هرچه پررنگ‌تر و بدون توقف اجرا شود.

در پایان این نشست، شهردار کرمان، احکام رییس هیأت مدیره، عضو هیأت مدیره و شورای سازمان را به محمود ایرانمنش، هادی عسکری، داوود خواجویی، محمود ایرانمنش، علی اسکندری‌زاده و سعید کاظمی، اعطا کرد.

مطالب دیگر در حوزه شهرداری‌ها را در صنعت و توریسم دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=94436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.