تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024
2

افزایش دو برابری پرتفوی صنعت بیمه که در هفت ماهه نخست امسال به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید

  • کد خبر : 76285
  • 13 دسامبر 2020 - 14:47
افزایش دو برابری پرتفوی صنعت بیمه که در هفت ماهه نخست امسال به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید

وزیر اقتصاد در بیست و هفتمین همایش ملی بیمه و توسعه با عنوان ریسک‌های نو ظهور در صنعت بیمه، فرصت ها و چالش ها: افزایش دو برابری پرتفوی صنعت بیمه که در هفت ماهه نخست امسال به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید. وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در بیست و هفتمین همایش ملی […]

وزیر اقتصاد در بیست و هفتمین همایش ملی بیمه و توسعه با عنوان ریسک‌های نو ظهور در صنعت بیمه، فرصت ها و چالش ها:

افزایش دو برابری پرتفوی صنعت بیمه که در هفت ماهه نخست امسال به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در بیست و هفتمین همایش ملی بیمه و توسعه با عنوان ریسک های نو ظهور در صنعت بیمه،فرصت ها و چالش ها از دو برابر شدن پرتفوی بیمه ای کشور در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش آن به ۴۳ هزار میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش توریسم پرس به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی به نقل از شادا، دکتر فرهاد دژپسند در سخنانی در این همایش که به صورت مجازی برگزار گردید،بیان کرد:نگاه متخصصان،صاحبنظران و فعالان صنعت بیمه، نگرشی تطبیقی و توسعه‌ای و برگرفته از رویدادها و تحولات بین المللی است.

صنعت بیمه به عنوان یک صنعت پویا

ایشان در ادامه گفت: امسال در واقع به نوعی تلاش شده است،این زاویه دید از صنعت بیمه را گشوده نگه داریم که صنعت بیمه یک صنعت ایستا نیست و این صنعت می تواند، متناسب با تحولاتِ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، خود را بروز و بهنگام نماید.

وزیر اقتصاد گفت: وقتی که بحث ویروس کرونا مطرح می‌شود،حضور و ظهور صنعت بیمه در این عرصه، هم ضرورت و هم واقعیت بیرونی می‌یابد.

دکتر دژپسند افزود: این ویروس به صورت گسترده و عمیق نه تنها جامعه و اقتصاد ما بلکه اقتصاد و جامعه جهانی را متاثر کرده است.در ابتدای راه به واسطه تعریفی از رشته فعالیت‌های جدید بیمه ای، دولت ها ورود پیدا کردند و جای خالی صنعت بیمه را پر کردند، اما اگر در این مورد سابقه ای وجود داشت و صنعت بیمه با آمادگی بیشتری با موضوع مواجه می شد، می‌توانست تدابیر و تصمیماتی اتخاذ نماید که حضور دولت را به حداقل ممکن کاهش دهد .

راه‌اندازی صندوق بیمه حوادث،موجب مشارکت کامل و یک نوع تضمین می‌گردد

دکتر دژپسند به حادثه خیز بودن برخی مناطق کشورمان اشاره کرده و گفت: بارها این موضوع را در همین دوره کوتاه عرض کردم؛ متاسفانه ایران در نواری قرار دارد که حادثه خیزی آن بسیار بالاست و حوادث طبیعی متاسفانه یکی پس از دیگری، اعم از سیل یا زلزله یا سرمازدگی مفرط، اتفاق می افتد و مواجهه با هر یک از این حوادث و بلایا هزینه‌های زیادی بر کشور تحمیل می کند، هرچند دولت به صورت محوری،تکیه گاه تامین مالی است.

ایشان افزود: به همین دلیل، قانونگذار به دولت اجازه داده است، سه درصد از وجوه عمومی را برای تامین مالی مقابله با این بحران‌ها استفاده نماید.

وزیر اقتصاد بیان کرد: اگر مناطقی که در نوار سیل خیز یا نوار زلزله قرار دارند، متناسباً واحدهای مسکونی و فعالیت های اقتصادی، تجاری مستقر در نقاط مذکور، بیمه مربوط را انجام می‌دادند، در زمان وقوع حوادث، بسیاری از نگرانی ها، موضوعیت نداشت.

دژپسند گفت: به نظر من شاید قبلاً صنعت بیمه، چندان متوجه این موضوع نبود، بلکه از اوایل دهه ۸۰ موضوع تشکیل صندوق بیمه حوادث را مورد توجه قرار داد.

ایشان افزود: در فرآیند و رفت و برگشت‌هایی که صورت گرفت،سرانجام، لایحه مربوط، به مجلس شورای اسلامی رفت تا در مجلس تصویب گردد که در نهایت این لایحه در آذر ماه سال ۱۳۹۹ به تصویب و ابلاغ گردید.

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: هنگامی که در عید سال ۱۳۹۸ سیل خانمان برانداز، تعداد زیادی از استان های کشور را در بر گرفت؛در دولت این نکته را مطرح کردم که اگر این صندوق را زودتر تشکیل داده بودیم و می توانستیم واحد های مسکونی و بنگاه های اقتصادی مستقر در محل را بیمه کنیم، الان با چنین فشاری رو‌به‌رو نبودیم.

دکتر دژپسند گفت: با راه اندازی این صندوق، مشارکت کامل صورت می گیرد و یک نوع تضمین ایجاد می شود.

صندوق بیمه حوادث،آغاز رهایی دولت از بار مالی گسترده در هر دوره حوادث

وی بیان کرد: اصولاً تشکیل صندوق بیمه حوادث،آغاز رهایی دولت از بار مالی گسترده در هر دوره از این بحران‌ها و حوادث است.

دژپسند عنوان کرد:اگر دقت کنیم، این اقدام خیلی کار ساز است.البته هنوز نمی توانیم بگوییم که واقعاً این صندوق چه تحولی می‌تواند ایجاد نماید،چون تازه قانون آن ابلاغ گردیده و انشاالله آیین نامه‌های مورد نیاز آن باید به تصویب برسد و در مجلس نیز تلاش شود تا منابع مورد نیاز آغاز فعالیت این صندوق مورد توجه قرار گیرد.

وزیر اقتصاد گفت: این اتفاق موجب می‌شود صنعت بیمه بتواند یک آسودگی خاطر فردی، خانوادگی، قشری، طبقاتی و ملی ایجاد کند و کارکرد گسترده صنعت بیمه در حوزه اقتصاد، اجتماع و فرهنگ نیز همین است.

ایشان بیان کرد: همین موارد را در بحث کرونا نیز می بینم، کرونا ویروس موذی و آزاردهنده‌ای است، به خصوص برای حوزه اقتصاد، کما اینکهاقتصاد جهانی از این ویروس بسیار متاثر بوده است .
دژپسند گفت:یک حالت این بود که صنعت بیمه می توانست عافیت طلبی پیشه کرده و خود را به کناری بکشد و بگوید مثل همه جا خود دولت کار کند.

وزیر اقتصاد افزود: وقتی از دکتر سلیمانی مدیر بیمه مرکزی شنیدم که بیمه ای تعریف شده است که هر فعال اقتصادی در قالب آن می تواند فعالیت خودش را برای دو ماه بیمه کند، احساس کردم این بار بیمه خیلی سریع خود را نشان داد؛ به این معنا که این کار، توقف پذیر نیست و ادامه دارد.

صنعت بیمه باید خدمات بیمه‌ای مورد نیاز کشور را پیش بینی و طراحی نماید

ایشان تاکید کرد: صنعت بیمه باید خدمات بیمه ای مورد نیاز کشور را پیش بینی و طراحی نماید و تجربیات بین المللی و مطالعات تطبیقی را مورد توجه قرارداده و بومی سازی کند.
وی گفت:شاخصی که برای ارزیابی صنعت بیمه داریم ضریب نفوذ صنعت بیمه است؛ابتدا باید بدانیم که ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور فقط با اقدامات متولیان صنعت بیمه افزایش پیدا نمی کند.

در صنعت بیمه متولیان می‌توانند تعریف کنند و نوع رشته فعالیت‌های جدید را بیان نمایند اما در طرف دیگر باید ابزارها،ساختارها و محیط نیز برای تعامل دو جانبه و عمومی کردن این موضوع فراهم باشد.

دژپسند عنوان کرد: گفتن این موضوع شاید ضروری باشد و باید بر روی آن کار گسترده تری انجام دهیم،از دیدگاه متخصصان اقتصاد بخش عمومی خدماتی که توسط صنعت بیمه ارائه می‌شود ویژگی های یک کالا یا خدمت خصوصی را دارد. یعنی هم تخصیص پذیر و هم رقابت پذیر است.

اقدامات لازم در حوزه «کالاهای شایسته» در صنعت بیمه

وی افزود: بنابراین در نگاه اول این سئوال مطرح می‌گردد که چرا دولت باید دخالت کند. ولی اگر یک گام جلوتر برویم، می‌بینیم که این خدمت درست است که دو ویژگی کالاهای خصوصی را دارد، اما به واسطه اینکه عمل به آن و برخورداری از آن برای همه جامعه هدف ممکن شود نیاز به اعمال سیاست‌های خاصی دارد، مثلا در بیمه شخص ثالث که جامعه هدف، عموم را در بر می‌گیرد به همین دلیل قانوناً اجباری می‌گردد.

ایشان در ادامه در تبیین طبقه‌بندی محصولات بیمه‌ای گفت:در بیمه مسئولیت، جامعه هدف، همه را شامل نمی شود و برای همین این نوع محصول بیمه‌ای را باید از کالای خصوصی متمایز کنیم و در زمره «کالاهای شایسته» طبقه بندی نماییم و نمی شود آن را در قالب کالای عمومی طبقه بندی کرد.

وزیر اقتصاد گفت: در حوزه«کالاهای شایسته»در صنعت بیمه باید دو کار انجام شود، اول تعریف رشته فعالیت های بیمه ای جدید و دوم تبیین و تبدیل آن با تبلیغ به فرهنگ و باور و دغدغه ذهنی آن رشته فعالیت‌ها، به نحوی که همگان نداشتن این بیمه را نقطه منفی تلقی کنند، چنانچه الان اگر کسی بیمه شخص ثالث نداشته باشد احساس کمبود و نقصان می کند.

ضرورت و توجه به بیمه حوادث همچون سایر بیمه‌ها

دژپسند در ادامه گفت: به همین شکل برای سایر بیمه ها نیز باید همین اتفاق بیفتد و اگر فردا صندوق بیمه حوادث فعال شد، هر واحد مسکونی و تجاری، عدم برخورداری از این بیمه را یک نقصان تلقی کند.

وزیراقتصاد در ادامه گفت : این امر به تبلیغ و تشویق نیاز دارد چون «کالای شایسته» محسوب شده و به نظرم دولت برای یک دوره باید از این محصول بیمه‌ای جدید حمایت کند، چنانچه در لایحه صندوق نیز این موضوع را مد نظر قرار دادیم. البته الان که دولت سهم اش به واسطه ضرورت انطباق با قانون اساسی بیشتر هم شده است.

وی گفت:حتی اگر بحث تذکر قانون اساسی هم نبود از نظر علمی و فنی این رشته فعالیت‌های جدید برای اینکه خوب جا بیفتد و مصرف اش عمومی و فراگیر گردد،باید کاملا توسعه و ترویج کنیم تا برای یک دوره کوتاه مدت این کاملا جا بیفتد.

تعامل دوجانبه موجب افزایش کاربرد و ضریب نفوذ 

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد، کمک می کند به اینکه ضریب نفوذ بیمه نیز افزایش پیدا کند چون دو طرف متعامل شکل می گیرد و در یک تعامل دوجانبه کاربرد افزایش پیدا می کند و ضریب نفوذ هم افزایش پیدا می کند .

دژپسند در ادامه گفت: البته امروز که داریم صبحت می کنیم ضریب نفوذ به ۶۶/۲ رسیده است اما باید تلاش کنیم به هدف قابل قبولی که دست کم خودمان منطقی و علمی و تجربی به آن اعتقاد داریم دست پیدا کنیم؛ یعنی صنعت بیمه فقط برای خود چنین وظیفه ای قائل نباشد، بلکه در تبیین و در تبلیغ هم آن را دنبال کند.

ابزار قیمت به عنوان اهرم توسعه محصولات و کالاهای صنعت بیمه

وزیر اقتصاد استفاده از ابزار قیمتی را به عنوانی یکی از اهرم های توسعه محصولات و کالاهای صنعت بیمه به حساب آورد.

طبق این گزارش،دکتر دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود در این همایش گفت: بعضی از بنگاه های اقتصادی حرفه ای، وقتی با عرضه کالا یا خدمت جدیدی به بازار، می خواهند گوی سبقت را از دیگران بربایند، از ابزار «قیمت»استفاده می کنند و شما هم در صنعت بیمه باید همین کار را بکنید.

وزیر اقتصاد با تاکید بر لزوم قطع اتکای صنعت بیمه به حمایت های دولتی؛ «کاهش هزینه ها»، «کارآمد سازی شرکت های بیمه ای» و «تغییر انقلاب گونه در روش ها» را به عنوان مهم‌ترین ابزار های تحقق این هدف عنوان کرد و بیان داشت: صنعت بیمه باید یک اراده آهنین در هوشمند سازی فرآیندها داشته باشد.

کاهش هزینه‌ها در گرو هوشمندسازی فرآیندها در صنعت بیمه

وی افزود: صنعت بیمه اگر بتواند با سرعت بیشتری، مراتب تکامل را از بیمه الکترونیکی به بیمه دیجیتال و سپس بیمه هوشمند طی کند، از بسیاری از هزینه هایی که امروز گرفتار آن است و این صنعت را آزار میدهد، رهایی پیدا می کند.

دژپسند ادامه داد: شما یا می توانید یک رشته فعالیت جدید را طراحی و در قالب بخشنامه به بیمه های کشور ابلاغ کنید و یا اینکه آن را برای جامعه مخاطب، تبدیل به یک باور عمومی کنید که برای انجام این کار، باید سیستم هوشمند سازی، کار خودش را انجام دهد.

وی بیان کرد: اگر بیمه هوشمند شکل بگیرد، گام هایی که بر میدارید خیلی بلند‌تر و سرعت تحقق هدف، بیشتر خواهد بود، هزینه های آن هم به مراتب، پایین تر خواهد بود.

رشته فعالیت‌های بیمه‌ای جدید،شکل دهنده یک بیمه نوین

وزیر اقتصاد اظهار داشت:تعریف «رشته فعالیت های بیمه ای جدید» در کنار «استفاده از ابزار ها و محیط نو» شکل دهنده یک بیمه نوین، نوگرا و پویا خواهد بود.

وی در ادامه گفت: با فرض تحقق این دو موضوع، سوالی مطرح می شود؛ آیا حضور صنعت بیمه در جامعه، باید صرفا در قالب همین رشته فعالیت های بیمه ای موجود صورت گیرد؟ و یا این سوال که، آیا صنعت بیمه می تواند از مجاری دیگر هم نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا کند؟

دژپسند ادامه داد: ما یک «کارکردی»در صنعت بیمه داریم که ممکن است عده ای آن را «ثانوی»تعریف کنند ولی این طور نیست و به نظر من یکی از کارکرد های اصلی صنعت بیمه محسوب می‌گردد.

نقش صنعت بیمه در تامین مالی اقتصاد

ایشان این «کارکرد» را «نقش صنعت بیمه در تامین مالی اقتصاد» بیان کرد و گفت:یکی از ارکان تامین مالی اقتصاد در متون مرجع، همین صنعت بیمه است.

وزیر اقتصاد گفت:این از یک نظر، یک ضرورت، تامین مالی صنعت بیمه است زیرا در قبال حق بیمه دریافتی، باید جبران خسارت بیمه شوندگان را بکند؛ باید توجه داشته باشید در برخی فعالیت ها میزان خسارت به افراد، خیلی بالا است و شما هم نمی توانید بر این مبنا، مدام نرخ بیمه را افزایش دهید.

وی تصریح کرد: باید دقت داشته باشیم که افزایش نرخ حق بیمه ممکن است تا جایی جواب دهد اما بیش از آن، بیمه گزار را زمین گیر می کند بنحوی که اگر اجبار قانونی نباشد، قطعا از زیر بار آن شانه خالی می کند.

دژپسند گفت: بنابراین، وقتی بطور مثال در جامعه خودمان،افزایش نرخ دیه، تابع فرمول دیگری است، باید اوضاع را بگونه‌ای مدیریت کنیم که ناچار نشویم به همان اندازه، حق بیمه را افزایش دهیم و بخشی از هزینه تحمیل شده آن را، از طریق کارآمد سازی، نوسازی و هوشمند سازی سیستم به انجام برسانیم.

وزیر اقتصاد افزود: بخشی دیگر نیز باید از استفاده بهینه از منابع استحصالی از بیمه جبران شود.

رضایت مشتری با استفاده از نوسازی و هوشمندسازی سیستم‌ها 

وی یادآور شد:بنابراین،بهترین و کارآمدترین شرکت بیمه،شرکتی است که بتواند با استفاده از نوسازی و هوشمندسازی سیستم‌ها و تخصیص بهینه منابع حاصله، بیشتر از سایرین، مشتری را راضی نگاه دارد.

دکتر دژپسند این امر را ضرورتی «درون صنعتی» خواند و گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که کسب بیشترین سود در صنعت بیمه، لزوماً به معنای بیشترین سود و فایده اجتماعی نیست، زیرا رسالت صنعت بیمه، چیز دیگری است و اگر به عنوان مثال، بیشترین سود در مشارکت بیمه در فعالیت‌های اختلالزا باشد، آیا صحیح است که در آن مشارکت کرد؟ و اینکه اگر مشارکت در بیمه فعالیت های مرتبط با احتکار کالا، سود ده باشد، باید به آن مبادرت کرد؟ بدیهی است که پاسخ این سوالات خیر است.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: می‌خواهم این را بگویم که برای انجام این رسالت، با این قید که برای اقتصاد هم مفید فایده باشد،صنعت بیمه باید برای پرتفوی فعالیت های خودش برنامه ریزی کند.

وی خاطر نشان کرد:می‌توان پذیرفت که بخشی از سرمایه‌های صنعت بیمه باید در بخش‌های فاقد ریسک مثل بانک ها سرمایه گذاری شود یا به خرید اوراق دولتی اختصاص پیدا کند اما اگر بخواهد صرفاً به این موارد منحصر گردد، دیگر نمی تواند از پس منابع مورد نیاز خود برای تداوم فعالیت بر بیاید.

صنعت بیمه باید ریسک پذیر باشد

وزیر اقتصاد افزود: با این تفاسیر، صنعت بیمه باید ریسک پذیر باشد و در بازار هایی که ریسک و در عین حال بازدهی بالاتری دارند سرمایه گذاری کند.

دژپسند گفت: صنعت بیمه ما خوشبختانه در این زمینه هم در دو سال اخیر ورود پیدا کرده است و پرتفوی صنعت بیمه درهفت ماهه نخست امسال به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود دو برابر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: شورای عالی بیمه، جاهایی را مثل«صنعت ساختمان» برای سرمایه گذاری مجوز داده است اما من می خواهم صنعت بیمه را به جاهای دیگری فراخوان بدهم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه از سال ۱۳۹۱ و شروع تحریم های مالی تاکنون، فقط سه سال رشد سرمایه گذاری ما مثبت بوده است، اعلام کرد: البته بر اساس آمار های مرکز آمار، فصل تابستان امسال، سرمایه گذاری، جهت مثبت پیدا کرده است و امیدواریم این، مطلعی برای افزایش سرمایه گذاری در کل سال باشد.

دژپسند تاکید کرد: ما باید ببینیم صنعت بیمه برای مواجهه با این آسیب، با توجه به منابع و اهداف خود، چه نقشی را می تواند ایفا کند؟

سرمایه‌گذاری‌های صنعت بیمه باید قابلیت نقد شوندگی بالایی داشته باشد

وی با تاکید بر اینکه صنعت بیمه باید با نگاه بازتری به این دریچه ورود پیدا کند،گفت: هرگز نباید صنعت بیمه با ۴۰ یا ۵۰ درصد منابع در رشته فعالیت‌های پر بازده، سرمایه گذاری کند؛ چون سرمایه گذاری های صنعت بیمه باید قابلیت نقد شوندگی بالایی داشته باشد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: بنظر من ما باید این مسیر را برای صنعت بیمه باز کنیم که تا سقف سرمایه مشخصی، در برخی صنایع صادراتی مثل صنایع معدنی، پتروشیمی و … کشور سرمایه گذاری کند که هم مزیت نسبی دارند و هم می توانند مزیت رقابتی برای ما ایجاد کنند.

دژپسند در ادامه سخنان خود اظهار داشت: پیمودن سه مسیر «تعریف رشته فعالیت های بیمه ای جدید»، «هوشمند سازی صنعت بیمه به منظور کمک به توسعه خدمات بیمه ای و کارآتر کردن سیستم» و «گشودن باب های جدید برای صنعت بیمه در تامین مالی اقتصاد»، متضمن برداشتن گام های بلند صنعت بیمه با هدف نقش آفرینی در اقتصاد کشور است.

وی بیان کرد:در اینجا لازم میدانم،مراتب تشکر و قدردانی ام را از همه فعالان صنعت بیمه، حداقل در دوره ای که خودم درگیر کار بوده ام اعلام کنم.

وی عنوان کرد: با مشاهداتی که داشته ام، می‌توانم شهادت بدهم، صنعت بیمه در سال های اخیر، به لحاظ برنامه‌ریزی، سیاستگذاری، مدیریت و عملکرد، دارای یک روند روبه تکامل بوده و گام های بزرگی برداشته است.

پوشش ریسک‌های نو ظهور توسط مدیران صنعت بیمه

دژپسند یادآور شد: البته برای اینکه صنعت بیمه بتواند یک تحول و جهش اساسی پیدا کند، مدیران این صنعت هم باید مقداری ریسک پذیری خود را افزایش داده و با توسل به پدیده ها و رویکرد های جدید، ریسک های نو ظهور را پوشش دهند.

شایان ذکر است، وزیر اقتصاد در ابتدای سخنان خود، به برگزاری منظم این همایش از سالیان گذشته تاکنون با وجود محدودیت‌ها و مضایق اشاره کرده و گفت: احساسم این است که تصمیم برگزاری این همایش به صورت غیر حضوری و مجازی، اقدام مناسبی بود و امیدوارم که در سال‌های آینده و پس از خلاصی از شر ویروس منحوس کرونا نیز، به همین سیاق برگزار شود.

وی افزود: فواید استفاده از این نوع روش‌ها بسیار زیاد است، چنانچه در سال گذشته، ۲۵۰۰ نفر امکان حضور در همایش را داشتند، اما الان بر اساس اطلاعاتی که به من دادند در حدود ۱۰ هزار نفر از مباحث این همایش بهره‌مند هستند.

 

منبع: بیمه مرکزی

 

مطالب دیگر در حوزه بیمه را در توریسم پرس دنبال کنید

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=76285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.