تاریخ : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ 28 ذو الحجة 1445 Thursday, 4 July , 2024
3

افزایش حجم بالای واگذاری زمین برای تولید در دولت های یازدهم و دوازدهم

  • کد خبر : 72970
  • 21 سپتامبر 2020 - 14:24

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم عنوان کرد: افزایش حجم بالای واگذاری زمین برای تولید در دولت های یازدهم و دوازدهم سید مهدی علیزاده طباطبایی با اشاره به فعالیت‌های صنعتی و تولیدی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در دولت یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: مناطق اقتصادی با هدف تولید، اشتغال و صادرات پایه‌گذاری شده و منطقه […]

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم عنوان کرد:

افزایش حجم بالای واگذاری زمین برای تولید در دولت های یازدهم و دوازدهم

سید مهدی علیزاده طباطبایی با اشاره به فعالیت‌های صنعتی و تولیدی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در دولت یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: مناطق اقتصادی با هدف تولید، اشتغال و صادرات پایه‌گذاری شده و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان جزء نخستین مناطق در کشور به شمار می‌رفت که در قم ایجاد شد و قبل از سلفچگان نیز منطقه ویژه اقتصادی سیرجان ایجادشده بود که در طول ۲۳ سال گذشته و به‌ویژه ده سال اخیر از نظر تنوع و تولید و مصوباتی که توانسته از دبیرخانه شورای عالی مناطق برای تولیدات مجوز بگیرد، در بین مناطق کشور رتبه نخست داشته و از موفق‌ترین مناطق اقتصادی کشور بوده است.
وی با بیان اینکه موفقیت منطقه به دو عامل برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: عامل نخست مکان و جانمایی خوب منطقه است و این منطقه  همان جایگاهی را در اقتصاد کشور دارد که ایران در سطح دنیا از آن برخوردار است، یعنی در مسیر ارتباطی خوبی قرار گرفته که به درایت مدیران برمی‌گردد که آنجا را به‌عنوان محل ایجاد منطقه در نظر گرفته‌اند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم ابراز کرد: عامل دوم نیز مدیران منطقه بوده که در سال‌های گذشته با تجربه و توانایی موقعیت مناسبی را ایجاد کرده‌اند، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با توجه به جایگاه جغرافیایی، ۶۰ درصد از بازارهای مصرف و صنایع کشور همچون تهران، کرج، استان مرکزی،اصفهان و قم فاصله‌ای کمتر از ۲۴۰ کیلومتر دارد، با توجه به چنین ویژگی‌هایی، علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به منطقه همواره وجود داشته است.
عدم استفاده از اعتبارات دولتی در منطقه ویژه سلفچگان
وی با بیان اینکه این منطقه ویژه از ابتدای تأسیس تاکنون از اعتبارات دولتی استفاده نکرده و از نظر قانونی غیر‌دولتی است و برابر قانون هیچ‌گاه بودجه‌ای دولتی به آن تعلق نگرفته است، یادآور شد: منطقه با مشکلات زیادی خود را به این مرحله رسانده و حتی یک ریال بودجه دولتی نداشته و تمامی هزینه‌ها را از منابع خود تأمین کرده است.
علیزاده طباطبایی گفت: در این مدت منطقه با مشکلات زیادی روبرو بوده و برخی از پروژه‌ها بیش از ده سال زمان برده است، درحالی‌که برابر قانون تسهیل موانع تولید، دستگاه‌های خدماتی وظیفه دارند خدمات را تا درب واحدهای تولیدی ارائه کنند، اما تا درب منطقه ما را در ارائه خدمات همراهی کرده‌اند که تا این حد نیز قدردان تلاش‌ها هستیم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم تصریح کرد: تنها درآمد منطقه فروش زمین بوده و بعدها با پیشرفت امور، هزینه خدمات مختصری از واحدهای تولیدی دریافت می‌شود که هزینه‌های جاری را پوشش می‌دهد که همان نیز برابر قانون در مناطق آزاد برای کالاهای تجاری و تولیدی مناطق ۱۵ درصد قیمت سیف کالا را به‌عنوان هزینه خدمات از تولیدکننده و واردکننده می‌گیرند، اما مناطق ویژه اقتصادی نیم درصد است و درآمد کافی نیست.
واگذاری فاز سه منطقه ویژه سلفچگان به تولیدکنندگان
وی با اشاره به اقدامات در دوره دولت یازدهم و دوازدهم در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: ایجاد شبکه‌های خدمات آب، برق، گاز و مخابرات در منطقه، بازگشایی و احداث معابر و جداول، ایجاد فضای سبز در منطقه، اجرای بیش از ۸ کیلومتر فیبر نوری و ۱۱ کیلومتر شبکه آب‌رسانی، تأسیس یک واحد دو مگاواتی تولید برق با مشارکت سرمایه‌گذار و بخش خصوصی و سهم ۳۲٫۲ درصدی منطقه با قابلیت توسعه ۱۲ مگاوات از جمله اقدامات است.
علیزاده طباطبایی تصریح کرد: فاز یک و دو منطقه در گذشته به بهره‌برداری رسیده بود اما در آن دوران سند فاز سوم هنوز صادر نشده بود، لذا امکان واگذاری زمین‌های فاز سه در منطقه نبود و زمان زیادی صرف شد که سند فاز سوم را بگیریم، به همین دلیل از سال قبل وارد فاز سه شدیم و معابر اصلی بازگشایی شد و شبکه‌های آب و برق و گاز را به فاز سه رساندیم و در حال واگذاری اراضی این فاز هستیم.
وی افزود: در فاز ۲ یک سری سوله مشارکتی با بخش خصوصی ساخته‌شده است، در واقع بخش خصوصی خواستار واگذاری زمین برای ساخت سوله شد، در این زمینه یکی از کارهای مهم در سلفچگان سوله سازی توسط بخش خصوصی است، یعنی بخش خصوصی اقدام به ساخت سوله کرده و آن را در اختیار سرمایه‌گذاران به‌صورت اجاره قرار می‌دهند، تولیدکنندگان نیز که برایشان ساخت سوله مقرون‌به‌صرفه نیست، آن را اجاره و تجهیزات تولید را در آن نصب می‌کنند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم از جمله عوامل موفقیت این منطقه را وصل شدن به سایت بهین یاب صنعت، معدن تجارت دانست و ادامه داد» بعد از هماهنگی لازم، پروانه‌ها از این سایت صادر می‌شود و همانند پروانه‌های وزارت صمت است.
عضویت تنها ایرانی در سازمان بین‌المللی مناطق آزاد جهانی
وی تصریح کرد: در سازمان بین‌المللی مناطق آزاد جهانی عضو هستیم و تنها عضو ایرانی در این سازمان جهانی مناطق آزاد، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از ایران است، علی‌رغم اینکه بارها مکاتبه کرده‌ایم که با توجه به بخش خصوصی بودن منطقه نباید نماینده ایران باشیم، اما همچنان این منطقه را نماینده جمهوری اسلامی می‌دانند و طبق آن سؤال می‌کنند، این گام مهم در منطقه بوده که عضو سازمان جهانی شده‌ایم و در سمینارها شرکت داریم، همچنین در طول سال در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حضوری پررنگ داشته‌ایم.
علیزاده طباطبایی با اشاره به احداث واحد تولید فیبرنوری در این منطقه ویژه ابراز کرد: یکی از واحدهای موفق نخستین شرکت تولیدکننده فیبر نوری در سطح کشور است که توانست تجهیزات خود را نصب کند ، تولید فیبر نوری از جمله نیازهای داخلی کشور است و بابت آن ارز از کشور خارج می‌شد و این واحد توانست با تکنولوژی و علم داخلی و همراهی فارغ‌التحصیلان، فیبر نوری را به مرحله تولید برساند تا نیازی به واردات نداشته باشیم.
افزایش حجم بالای واگذاری زمین در دولت‌های یازدهم و دوازدهم
وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته ۴۱۵ هزار مترمربع زمین در منطقه به فروش رسیده است، اظهار داشت: در این میان اراضی فاز یک و دو تقریباً ۵۳۰ هکتار و اراضی فاز ۳ حدود ۱۰۰۰ هکتار است که فاز سوم اخیراً برای واگذاری آماده‌شده اما از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۴۱۵ هزار مترمربع زمین فروخته‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه در سال ۹۲ در حدود ۴۰ هزار مترمربع زمین و در سال ۹۳ به میزان ۸۰ هزار مترمربع از اراضی فروخته شد، افزود: در سال ۹۶ نیز ۱۳ هزار مترمربع بود و امروز در ۴ماهه سال ۹۹ تا ۲۲ مرداد، ۶۳ هزار مترمربع زمین به فروش رفته است، زیرا سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این منطقه اعتقاد پیدا کرده‌اند.
علیزاده طباطبایی در خصوص توسعه منطقه خاطرنشان کرد: در شش‌ماهه دوم سال ۹۸ چهار مورد مراجعه‌کننده برای تولید در منطقه داشته‌ایم که سوله موردنیاز را برای تولید لوازم‌خانگی خریداری کرده‌اند، این افراد تاجر بودند که با توجه به سخت‌گیری در روند واردات به سمت تولید آمده‌اند و به‌زودی وارد چرخه تولید می‌شوند که شرکت اسیتل سازان صنعت ماهان و کهن استیل پارس از آن جمله است و تا دو ماه آینده، ۴ واحد تولید لوازم‌خانگی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به بهره‌داری می‌رسد.
وی عنوان کرد: همه خدمات در منطقه ویژه توسط خود منطقه ارائه می‌شود که شامل صدور جواز تأسیس و پروانه ساختمان و نظارت و پایان کار و پروانه بهره‌برداری است و تقریباً سرمایه‌گذار به غیر از تائیدیه محیط‌زیست و تائیدیه بهداشت و درمان برای واحدهای تولیدکننده مواد غذایی و دارویی و پوشاک با بیرون منطقه کاری ندارد.
فعالیت ۱۴۱ واحد تولیدی در منطقه ویژه سلفچگان
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم  تصریح کرد: از سال ۹۲ تعداد ۱۳۶ مورد پروانه بهره‌برداری جدید برای واحدهای جدیدالورود در منطقه صادرشده است و در مجموع تا پایان سه‌ماهه ۹۹ تعداد ۲۴۷ مورد واحد در منطقه مجوز گرفته‌اند که ۱۴۱ مورد در حال تولید هستند و ۱۲ مورد تعطیل‌شده و ۶۳ مورد پروژه‌هایی است که پروانه بهره‌برداری نگرفته‌اند و کار را به اتمام نرسانده‌اند، همچنین ۳۱ پروژه در دست اقدام است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به برنامه‌های منطقه برای تحقق شعار سال درباره جهش تولید گفت: مناطق ویژه و آزاد اقتصادی با هدف رونق تولید شکل‌گرفته است، لذا در این مناطق هر اتفاقی بیفتد در جهت جهش تولید است، در حال حاضر ۱۲ سرمایه‌گذار خارجی نیز در روند تولید داریم که به نام خودشان و یا شرکای ایرانی سرمایه‌گذاری کرده و فعال هستند و عمدتاً تولید اتصالات در شرکت‌های نفت و گاز و محصولات فعال است و این شرکت‌ها ۵۰ سال گارانتی محصول دارد.
علیزاده طباطبایی یادآور شد: میزان واردات در منطقه بالاست البته منظور از واردات، واردات قطعی محصولات تولید شده به سرزمین اصلی پس از ترخیص از گمرک می باشد که در این خصوص واردات ۲٫۵ میلیارد دلار می باشد. البته بحث ورود مواد اولیه جهت بکارگیری در فرآیند تولید به منطقه ویژه نیز می باشد که در قالب ترانزیت انجام می پذیرد. صادرات بیش از ۸۰ میلیون دلاری در ۷ سال انجام‌شده است؛ برندهای معروفی در منطقه به مواد اولیه در روند تولید نیاز دارند و در تنوع تولید در کشور رتبه یک را داریم.
وی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های مهم منطقه وجود شرکت‌های دانش‌بنیان است و این شرکت‌ها از حمایت‌های قانونی کشور برخوردار هستند و چند واحد دانش‌بنیان در منطقه وجود دارد و البته شرکت هایی در این منطقه ویژه وجود دارند که در حال سپری نمودن مراحل دانش بنیان شدن هستند.
مطالب دیگر در حوزه مناطق ویژه را در توریسم پرس دنبال کنید
لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=72970

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.