تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ 26 ذو الحجة 1445 Tuesday, 2 July , 2024
5

اتمام مرمت ۱۰ بادگیر، معابر و بافت تاریخی بندرکنگ تا یک‌ماه آینده

  • کد خبر : 11314
  • 19 جولای 2017 - 13:59

به گزارش خبرگزاری صنعت و توریسم، به نقل از میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان، اشکان مختاری بیان داشت: معماران پیشکسوت و کهنه‌کار و نسل جوان و جدید این حرفه برای مرمت بافت تاریخی بندرکنگ و انتقال دانش معماری بومی همکاری می‌کنند. وی تصریح کرد: معماران کهنه‌کار و مسلط به معماری بومی در استان انگشت‌شمار هستند و […]

به گزارش خبرگزاری صنعت و توریسم، به نقل از میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان، اشکان مختاری بیان داشت: معماران پیشکسوت و کهنه‌کار و نسل جوان و جدید این حرفه برای مرمت بافت تاریخی بندرکنگ و انتقال دانش معماری بومی همکاری می‌کنند.

وی تصریح کرد: معماران کهنه‌کار و مسلط به معماری بومی در استان انگشت‌شمار هستند و باید از سرمایه وجود و حضور آن‌ها استفاده شود. پیمانکاران مرمت کار برای انتقال دانش و تجربه این نسل، موظف هستند از آنان در کنار معماران جوان بهره گیرند.

وی با تأکید بر مرمت بافت تاریخی بندرکُنگ، خاطرنشان کرد: مرمت ۱۰ بادگیر، معابر و بافت تاریخی بندرکنگ ۱۰ خرداد با اختصاص مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال آغازشده و تا یک ماه آینده خاتمه می‌یابد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینکه حفظ اصالت و امانت‌داری در مرمت، اولین گام برای ثبت جهانی این بندر تاریخی است، اضافه کرد: در این بناهای تاریخی گچ ساروج، خشت، چوب چندل و حصیر استفاده‌شده و از گچ‌بری گل‌وبوته و طرح‌های اسلیمی برای تزیینات آن‌ها استفاده‌شده است.

مختاری بیان داشت: معماری هر دوره بیان‌کننده نوع زندگی، معیشت، افکار و نگرش و جهان‌بینی مردم آن دوره است.

وی در پایان با بیان اینکه بافت تاریخی بندرکنگ بناهایی از اواخر دوره صفویه تا پهلوی را در خود جای‌داده است، اظهار کرد: بافت تاریخی بندرکنگ به دلیل ارزش‌های معماری سنتی، بومی و فرهنگی در سال ۱۳۸۱ به شماره ۶هزار و ۵۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در تلاشیم با تکمیل مستندات موردنیاز در مسیر ثبت جهانی این شهر گام برداریم.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=11314

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.